De Vijf Fiets Mythes
Terug naar het overzicht

De 5 mythes rondom de leasefiets

Nieuws
6 januari 2021

De leasefiets bestormt sinds 1 januari 2020 de zakelijke markt als vervanger van – of aanvulling op – de (lease)auto en het openbaar vervoer. Omdat de fiets van de zaak in de huidige vorm nieuw en onbekend is, bestaan er nog wat misverstanden. Hoog tijd voor opheldering.

#1 "Een leasefiets is voor mij niet interessant, omdat ik mijn reiskostenvergoeding kwijt raak"

Indien je een woon-werk kilometervergoeding ontvangt, heb je voor de afgelegde kilometers met de leasefiets géén recht meer op de onbelaste kilometervergoeding. Dat is jammer. Echter geldt dat niet voor de kilometers die je met een alternatief vervoersmiddel – zoals je eigen auto of het openbaar vervoer – maakt. Voor die dagen en kilometers mag je werkgever de onbelaste kilometervergoeding als vanouds blijven uitkeren. Goed nieuws dus. Belangrijk is dat je met je werkgever aannemelijk kan maken dat deze woon-werk kilometers niet met de leasefiets, maar met de eigen auto of het openbaar vervoer zijn afgelegd. Hierdoor rijd je op een gloednieuwe fiets, maar profiteer je ook nog eens van de kilometervergoeding

Ter verduidelijking een voorbeeld: vóór de fiets leaseregeling ging je vijf keer per week met de eigen auto en ontving je hiervoor kilometervergoeding. In 2020 kies je voor een leasefiets die je twee keer per week gebruikt. Drie keer per week blijf je met de eigen auto naar kantoor komen. Je werkgever mag nog drie dagen per week kilometervergoeding blijven uitkeren. Bovendien mag je werkgever de ingehouden reiskostenvergoeding voor de twee fietsdagen kosteloos herinvesteren in het leasebedrag.

#2 "Het is voordeliger om een fiets aan te schaffen dan te leasen"

Leasen is áltijd duurder dan kopen, is de heersende gedachte. Toch klopt het tegenovergestelde. Wie een fiets least via de werkgever, profiteert namelijk van een fiscaal voordeel tot wel 80% ten opzichte van de aankoopprijs. Zelfs als je werkgever niet meebetaalt aan de leasefiets is het voordeel tot wel 35%. Het fiscale voordeel verkrijg je door aan je werkgever te vragen of hij het leasebedrag inhoudt op je brutoloon. Hij vermindert dan jouw brutoloon met de leasekosten inclusief service en verzekering. Een slim trucje! En na het aflopen van je leasecontract profiteer je nóg een keer. Je kunt namelijk je fiets – slechts 36 maanden oud - overnemen voor circa 20% van de nieuwwaarde, afhankelijk van de staat van de fiets. En het allermooist? De overnameprijs zit al in het fiscale voordeel hierboven verwerkt.

Benieuwd naar je voordeel? Bereken het via onderstaande calculator. Let op: de tekst gaat onder de calculator verder.

Kies calculator
Kies een type fiets
Consumentenadviesprijs
Bruto maandloon
Mijn werkgever betaalt:
Service- en verzekeringspakket
Tot €100 / jaar
Tot €150 / jaar
Onbeperkt
Oud nettoloon
- -
Nieuw nettoloon
- =
Maandelijkse kosten
- 
Incl. Service & verzekeringspakket:

Totale besparing
- 
Toon berekeningsoverzicht

Zonder een leasefiets
Met een leasefiets
Bruto inkomen
-
-
Bijdrage werkgever
-
-
Bijtelling
-
-
Leaseprijs
-
-
Service- en verzekeringskosten
-
-
Nieuw brutoloon
-
-
Bijtelling (7% regeling)
-
-
Afdracht van belastingen
-
-
Nettoloon
-
-
Door het belastingvoordeel zijn de maandelijkse netto kosten voor uw leasefiets slechts:
-
Incl. Service & verzekeringspakket: -
Totale besparing in vergelijking met een particuliere aankoop?
Privé aankoop
Met een leasefiets
Fiets (36 maanden keer netto kosten)
-
-
Service- en verzekeringskosten
-
Inbegrepen
Geschatte aankoopprijs na 36 maanden
Fiets overnemen?
Nee
Ja
-
-
Totale kosten inclusief service & verzekering
-
-
Totale besparing
-
-% in vergelijking met privé-aanschaf
Deze calculator is gebaseerd op de laatst gepubliceerde belastinginformatie van het Ministerie van Financiën. Als basis wordt het huidige inkomstenbelastingjaar gebruikt, Lease a Bike staat niet in voor toekomstige wijzigingen in het belastingstelsel. Daarnaast kunnen prijzen wijzigen zolang er nog geen leasecontract is afgesloten. Deze berekening is daardoor indicatief en kan afwijken van het uiteindelijke te betalen bedrag. Powered by Lease a Bike

#3 "Mijn werkgever doet niet mee, omdat het teveel kost"

Een slimme werkgever kijkt niet alleen wat de leasefiets hem kost, maar ook wat het hem oplevert. Hij krijgt er fittere en meer gemotiveerde werknemers voor terug. En hij bespaart op kosten voor zijn wagenpark, is minder geld kwijt aan parkeerplekken én ziet het ziekteverzuim teruglopen. Win-win dus. Bovendien hoeft je werkgever niets bij te dragen. Hij kan de leasefiets ook alleen faciliteren. Als werknemer betaal je dan zelf de maandelijkse leasekosten en de 7 procent bijtelling. Eveneens prettig: de fiets leasemaatschappij ontzorgt jouw werkgever in grote mate, want dankzij een gedigitaliseerd proces komt er bijna geen papierwerk bij kijken. Maandelijks ontvangt hij digitaal een overzicht met alle actieve contracten en verwerkt deze eenvoudig eenmalig in de salarisadministratie.

#4 "Indien ik de leasekosten voor mijn leasefiets uitruil met mijn brutoloon heeft dit impact op mijn vakantiegeld en dertiende maand"

Nee, dit hoeft niet. Het is maar net hoe de werkgever dit regelt. Maar eerst even naar het begin. Ook als je werkgever de kosten van de leasefiets niet wil of kan dragen, kan hij wél de leaseregeling aanbieden. Als werknemer betaal je dan zelf de kosten. In bovenstaande vragen heb je gezien dat die opzet een stuk voordeliger is dan privé een fiets aanschaffen. Je voldoet de maandelijkse leasekosten van je leasefiets door vrijwillig een brutoloon uit te ruilen. Je maakt in dit geval gebruik van de cafetariaregeling (echt waar) en dan is het belangrijk dat je aan de eisen van de belastingdienst voldoet. Zo moet de fietsregeling duidelijk omschreven zijn evenals de afspraken indien een werknemer voortijdig uit dienst gaat. Daarnaast is het belangrijk om ook heldere afspraken over een tijdelijke verlaging van het brutoloon en de tijdsduur hiervan te bepalen. Fietslease aanbieders bieden hier vaak een standaard format voor aan wat enkel ondertekend dient te worden door de werkgever en de werknemer. Ten slotte, een lager brutoloon kan leiden tot minder vakantiegeld en een lagere dertiende maand, maar hoeft dus niet. Dit is een keuze van de werkgever die wij niet adviseren en ook eenvoudig in de salarisadministratie te verwerken is.

#5 "Aan de elektrische (lease)fiets kleeft een suf imago"

Onderzoek bewijst dat e-bikers net zoveel bewegen als gewone fietsers. Mensen op de elektrische fiets maken namelijk flink meer kilometers af en trappen per saldo dus net zoveel als fietsers zonder hulpmotor. Voor je sportieve aspiraties hoef je de e-bike dus zeker niet te laten staan. En de elektrische fiets is wel degelijk hip. Dat ziet ook het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Zij stelt dat de e-bike, de auto bij woon-werkverplaatsingen vervangt. Moet het nog sneller, spannender en hipper? Kies dan voor de speed pedelec.

Unieke verhalen van onze fietsers

Tamara Met De Bakfiets Foto Tamara

Een jaar geleden koos ik voor een elektrische bakfiets. Ik heb er – tot mijn eigen verbazing - inmiddels al 1.200 km mee afgelegd. Ook mijn 1,5 jaar oude zoon is groot fan.

Tamara

Rotterdam Airport

cargo-bike
Edwin Edwin Konica Minolta

Voorheen wilde ik snel van A naar B, alles in de auto. Met de fiets beweeg ik nog meer en heb ik echt oog voor mijn omgeving. Ik ben echt om.

Edwin

Konica Minolta

e-bike
Jorien Op Fiets Jorien

Ik hoef niet per se de beste of snelste te zijn op de racefiets, het gaat mij om de vrijheid. Heerlijk een rondje Elburg met vriend én hond.

Jorien

De Jong & Laan

road-bike