5 verschillen tussen het oude fietsplan en de nieuwe fietsregeling

Een fiets van de zaak bied je aan op verschillende manieren. Het bekendst is het traditionele fietsplan, dat werkt via de werkkostenregeling (WKR). Sinds 2020 bestaat er echter ook een gloednieuwe fietsregeling. We horen je al denken: wat zijn nu de verschillen? Wij leggen het graag aan je uit.


#1 Wil ik kopen of toch leasen? 

Je kent ongetwijfeld de term ‘fiets van de zaak’. Misschien denk je daarbij aan het traditionele fietsplan. Je koopt dan als werknemer zelf een fiets, waarna je het bonnetje op het bureau van je baas legt om te profiteren van fiscaal voordeel. De fiets die je uitkiest, mag meestal niet duurder zijn dan € 749. Sinds 2020 bestaat er ook de nieuwe fietsregeling. Die werkt anders. Als werknemer lease je de fiets. Net zo als bij een leaseauto is er sprake van bijtelling. Weest gerust, dat is slechts 7%. Of anders gezegd: een paar euro per maand.

Als baas bepaal je zelf of je meebetaalt aan de maandelijkse leasekosten. Doe je dat niet, dan bied je de leasefiets kosteloos aan. Je fietsende collega’s zijn dan toch blij. Dankzij fiscaal voordeel zijn ze goedkoper uit dan wanneer ze privé een fiets kopen. Tot wel € 1.000. Ze ruilen het maandbedrag immers uit met hun brutoloon. Is de looptijd van 36 maanden voorbij? Dan kunnen ze tegen een scherp bedrag de fiets zelf overnemen. Bij beide fietsregelingen is zelf eigenaar van de fiets worden simpel.


#2 Wil ik stoeien met de werkkostenregeling of mag het wat vrijer?

De werkkostenregeling kun je gebruiken voor het jaarlijkse kerstpakket. Of je zet het in voor de fiets van de zaak. Je loopt dan helaas snel tegen je vrije ruimte aan, waardoor maar een beperkt aantal collega’s elk jaar in aanmerking kunnen komen voor een fiets. Overschrijd je de werkkostenregeling, dan wordt het een duur grapje. De fiscus belast elke euro boven de limiet met 80%. De nieuwe leasefiets valt volledig buiten de werkkostenregeling. Dat geeft je meer vrijheid. Elke collega die mee wil doen aan de fietsregeling, nodig je uit.


#3 Wil ik dat echt elke fiets meedoet, of beperk ik de keuze?

Een beetje e-bike kost al snel €2.500. Laat de elektrische fiets nou net razend populair zijn. Met het maximale budget van het oude fietsplan red je dat niet. Vaak loopt de vergoeding tot €749-. Een mooie stadsfiets aanbieden is dan vaak het maximaal haalbare. Niets mis mee, maar de leasefietsregeling sluit geen model of merk uit. Van racefiets tot speed pedelec en van elektrische bakfiets tot e-bike: ze doen allemaal mee. 


#4 Vind ik papierwerk geen probleem, of kies ik voor totale ontzorging?

Als je van papierwerk houdt, dan is het oude fietsplan écht wat voor je. Elke collega die een fiets van de zaak aanschaft, legt namelijk een bonnetje op je bureau. Dat kan simpeler. In de nieuwe fietsregeling gaat alles digitaal. Althans, bij de meeste leasefiets aanbieders. Werkgever, werknemer en fietsenwinkel gebruiken allemaal hetzelfde digitale platform. Handig! Van toestemming verlenen tot het leasecontract ondertekenen: het gebeurt allemaal in no-time online. Blije gezichten op de administratie bovendien, zij krijgt zowel de salarisexport als de contractoverzichten automatisch binnen.

Tip: herinvesteer de kilometervergoeding

Let er op dat de kilometervergoeding vervalt voor die dagen dat je collega op de leasefiets naar het werk komt. Gelukkig mag je die niet uitbetaalde kilometervergoeding herinvesteren in het leasebedrag. Zo betaalt je fietsende collega minder per maand. Liever de volledige kilometervergoeding? De fiets alleen privé inzetten mag ook. Of dat nu een racefiets is voor lange weekendritten of een elektrische bakfiets waarmee je de kinderen naar school brengt.


#5 Wil ik zelf verzekeringen en pechhulp kiezen? Of kies ik voor alles-in-een?

Binnen het traditionele fietsplan koop je als werknemer je eigen fiets. Zaken als reparatie en onderhoud, verzekeringen en pechhulp moet je dan vaak nog zelf regelen. De nieuwe fietsregeling gaat uit van een vast maandbedrag. Daarin zitten alle kosten die bij het fietsen horen inbegrepen. Wel zo overzichtelijk.


Kies de fietsregeling die bij je past

Wat werkt het beste voor jouw bedrijf? Het oude fietsplan of toch de gloednieuwe leasefietsregeling? Hopelijk hebben we je kunnen helpen bij de keuze. Vergeet overigens niet: je kunt ze ook naast elkaar inzetten. Dan gebruik je de ruimte binnen de werkkostenregeling voor een aantal mooie stadsfietsen. De gewilde e-bikes biedt je vervolgens aan via de leasefietsregeling. 


Neem gerust contact met ons op als je meer wilt weten

Oude fietsplan

●Als werknemer betaal je de fiets van de zaak 

● Fiets je fit binnen de werkkostenregeling

● Fiscaal voordeel via brutoloon

● Met name geschikt voor stadsfietsen


Nieuwe leasefietsregeling

● Fiets je fit binnen een leaseregeling

● Volledig buiten de werkkostenregeling

● Fiscaal voordeel via brutoloon

● Simpele regels en heldere afspraken, nauwelijks administratie

● Juist geschikt voor de elektrische fiets. Alle type fietsen in elke prijsklasse doen mee

● All-in: vaste maandelijkse leasekosten


Deel via Linkedin Facebook

Meer lezen

KRAS Recycling: ‘fietsen zit in het bedrijfs-dna’
Nieuws
Rijwielhandel Duyst merkt populariteit van de fietsregeling
Nieuws