Bijlagen Mantelovereenkomst

Welkom op de website van Lease a Bike (“Website”)

Deze Website en alle inhoud op de Website zijn het eigendom van en worden beheerd door Bike Mobility Services B.V. (“Lease a Bike”) met hoofdvestiging op het adres Stationsplein 19a, Amersfoort in Nederland – KVK nummer: 74932020  


Voorwaarden geldend vanaf 1 februari 2024:

Voor alle leasecontracten die gestart zijn na 1 februari 2024.

  • BIJLAGE 1: SERVICEVOORWAARDEN
  • BIJLAGE 2: VERZEKERINGSVOORWAARDEN
  • BIJLAGE 3: VOORWAARDEN 24-UURS PECHHULPDIENSTVERLENING
  • BIJLAGE 4: INNAMEPROTOCOL


Voorwaarden geldend tot 1 februari 2024:

Voor alle leasecontracten die gestart zijn vóór 1 februari 2024.

  • BIJLAGE 1: SERVICEVOORWAARDEN
  • BIJLAGE 2: VERZEKERINGSVOORWAARDEN
  • BIJLAGE 3: VOORWAARDEN 24-UURS PECHHULPDIENSTVERLENING
  • BIJLAGE 4: INNAMEPROTOCOL


Waar in deze bijlages Lessee wordt genoemd wordt naast Lessee ook bedoeld de werknemer aan wie Lessee de fiets ter beschikking heeft gesteld.

Voorwaarden geldend vanaf 1 februari 2024

Voor alle leasecontracten die gestart zijn na 1 februari 2024.

BIJLAGE 1: SERVICEVOORWAARDEN

Artikel 1 – ROB-servicepakket

1.1 Bij het sluiten van het leasecontract is Lessee verplicht om een reparatie-, onderhoud- en banden- servicepakket voor de Leasefiets uit te kiezen. Voor wat betreft dit “ROB-servicepakket” kan Lessee Werknemer kiezen uit één van de volgende vier opties:


Basis ROB-servicepakket: servicekosten in verband met reparatie-, onderhoud- en/of banden-service worden vergoed tot een bedrag ad €100 inclusief btw per jaar. Servicekosten die dit bedrag overstijgen, komen voor rekening van Lessee. Lessee kan het Basis ROB-servicepakket uitsluitend kiezen indien het leasecontract betrekking heeft op een stadsfiets.

Standaard ROB-servicepakket: servicekosten in verband met reparatie-, onderhoud- en/of banden- service worden vergoed tot een bedrag ad € 150 inclusief btw per jaar. Servicekosten die dit bedrag overstijgen, komen voor rekening van Lessee. Indien het leasecontract betrekking heeft op een e-bike, is minimaal het Standaard ROB-servicepakket vereist.


Premium ROB-servicepakket: alle servicekosten in verband met reparatie-, onderhoud- en/of banden- service worden vergoed. Lessee draagt hier géén (eigen) risico. Serviceverzoeken die zijn ingediend tijdens de laatste 6 maanden van het leasecontract, worden door Lease a Bike beoordeeld en alleen gehonoreerd als het serviceverzoek noodzakelijk is ten behoeve van de veiligheid dan wel het goed functioneren van de Leasefiets. Als Lease a Bike van oordeel is dat de in de voorgaande zin bedoelde noodzaak ontbreekt (zulks in haar eigen discretie te bepalen), dan kan het serviceverzoek door Lease a Bike worden afgewezen. Lessee kan het Premium ROB-servicepakket niet kiezen indien het leasecontract betrekking heeft op een (e-) MTB, (e-) racefiets of een (e-) bakfiets.


Speed-pedelec ROB-servicepakket: servicekosten in verband met reparatie-, onderhoud- en/of banden-service worden vergoed tot een bedrag ad € 300 inclusief btw per jaar. Het speed pedelec ROB-servicepakket zit standaard inbegrepen in de leasevergoeding bij de keuze voor een speed pedelec. Servicekosten die dit bedrag overstijgen, komen voor rekening van de Werknemer.


1.2 Binnen de ROB-servicepakketten vallen alleen reparaties, jaarlijks onderhoud en/of servicewerkzaamheden die zijn veroorzaakt door slijtage en die invloed hebben op de gebruiksveiligheid dan wel het goed functioneren van de Leasefiets.
1.3 De 24-uurs repatriëringsservice naar Lease a Bike-dealer is standaard inbegrepen bij alle bovengenoemde ROB- servicepakketten (zie Bijlage 3 voor de voorwaarden 24-uur repatriëringsservice). De kosten van repatriëring komen niet ten laste van het jaarlijkse ROB-servicebudget.

Artikel 2 – Overschrijding ROB-servicepakket

2.1 Voordat wordt gestart met de feitelijke uitvoering van een serviceverzoek, brengt Lessee de fietsenwinkel op de hoogte van het feit dat de Leasefiets eigendom is van Lessor en dat de fietsenwinkel de kosten in eerste instantie niet bij Lessee in rekening mag brengen.

2.2 In het geval de fietsenwinkel door Lessee wordt verzocht om – in het kader van het ROB-servicepakket – servicewerkzaamheden te verrichten met betrekking tot de Leasefiets, dan controleert de fietsenwinkel vóór aanvang van zijn werkzaamheden het bij Lease a Bike openstaande budget. Dit budget is afhankelijk van het gekozen ROB-service pakket benoemd onder artikel 1.

2.3 In het geval de dealer door Lease a Bike wordt geïnformeerd dat de kosten van bepaalde servicewerkzaamheden (geheel of gedeeltelijk) buiten het toepasselijke ROB-servicepakket vallen, dan moet de fietsenwinkel Lessee daarvan op de hoogte brengen. Lessee dient er schriftelijk (bijvoorbeeld per e- mail) mee akkoord te gaan dat deze werkzaamheden (geheel of gedeeltelijk) voor zijn/haar eigen rekening komen en dat hij/zij de daarmee verband houdende factuur van de fietsenwinkel zal moeten voldoen. In het geval Lessee daartoe niet bereid is, is de fietsenwinkel niet gerechtigd de servicewerkzaamheden uit te voeren.

2.4 Indien – bij navraag van de fietsenwinkel bij Lease a Bike – blijkt dat de kosten voor de uitvoering van beoogde servicewerkzaamheden buiten het toepasselijke ROB-servicepakket vallen dan wel leiden tot overschrijding van het jaarlijks maximum budget, dan komen de kosten voor deze servicewerkzaamheden (geheel of gedeeltelijk) voor rekening van Lessee. Lessee zal vervolgens de daarmee verband houdende factuur van de fietsenwinkel moeten voldoen.


Artikel 3 – Overige service voorwaarden bij regulier onderhoud en niet schade

3.1 Reparaties die nodig zijn als gevolg van een gebeurtenis of schadevoorval als bedoeld in Verzekeringsvoorwaarden, worden beoordeeld en afgewikkeld conform de Verzekeringsvoorwaarden en conform de relevante bepalingen uit de Algemene Voorwaarden.

3.2 Aan het vervangen van banden als gevolg van normale slijtage zijn voor Lessee geen kosten verbonden. De kosten van het vervangen van banden worden wel aan Lessee doorbelast als er sprake is van onkundig gebruik van de Leasefiets of van buitensporige slijtage door bijvoorbeeld een structureel te lage bandenspanning.

3.3 Vervangend vervoer, ter overbrugging van de periode waarin Lessee niet over de Leasefiets kan beschikken vanwege de uitvoering van onderhoud, reparaties en het vervangen van banden, valt niet onder het Contract. De kosten van vervangend vervoer (huurfiets) komen voor rekening van Lessee.

3.4 Lessor is niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan of mogelijk verband houdt met de wijze waarop onderhoud- of reparatiewerkzaamheden zijn uitgevoerd. Lessee kan hieraan geen opschortingsrechten ontlenen ten aanzien van de betalingsverplichtingen jegens Lessor.

3.5 Alle kosten verbonden aan onderhoud, reparaties en vervanging van banden, die niet onder het Contract vallen, komen voor rekening van Lessee en kunnen aan Lessee worden doorbelast.

BIJLAGE 2: VERZEKERINGSVOORWAARDEN

Bij diefstal is de Leasefiets verzekerd voor:

·      Diefstal. Hieronder valt ook schade aan de Leasefiets en accessoires:

a.     Ontstaan bij een poging tot diefstal.

b.    Ontstaan tijdens de periode van diefstal.

·      Beschadiging. Hieronder valt schade aan de Leasefiets door een aanrijding, een val, of een andere van buitenkomende schadeoorzaak. Schade aan de helm is ook verzekerd als dit is ontstaan door een val of aanrijding waar ook de Leasefiets bij betrokken is.

 

Bij diefstal is Werknemer verplicht:

·      Aangifte te doen bij de politie.

·      Daarna bij de dealer zo snel mogelijk de diefstal melden inclusief proces verbaal (met daarop het framenummer van de fiets vermeld).

·      De originele sleutels van het slot drie maanden te bewaren, waarbij minimaal één sleutel gebruikerssporen moet vertonen. Bij een elektronisch slot dient Lessee aan te tonen dat de fiets op slot stond door middel van een e-log. De fabrikant kan hier vaak bij helpen.

 

Bij schade is Werknemer verplicht:

·      De schade zo snel mogelijk te melden bij de dealer.

·      De schade zoveel mogelijk te beperken.

 

Vergoeding in geval van diefstal

Als de verzekeraar heeft bevestigd dat de gestolen fiets wordt vergoed, dan geldt het uitgangspunt dat aan Lessee een nieuwe, vergelijkbare fiets (van dezelfde verkoopprijs) ter beschikking wordt gesteld. Indien de prijs van een nieuwe, vergelijkbare fiets is gestegen, dient het verschil door de Lessee te worden bijbetaald. Als een vergelijkbare fiets om wat voor reden dan ook niet, of niet binnen een redelijke termijn, mogelijk is, dan heeft Lessee de volgende twee opties: 

1) Lessee kiest een andere fiets tot maximaal de oorspronkelijke verkoopprijs van de gestolen fiets, of 

2) Lessee kiest voor een kosteloze beëindiging van het Contract. In deze situatie is er geen eigen risico van toepassing.

Wanneer er wel een vergelijkbare fiets beschikbaar is binnen een redelijke termijn, kan Lessee ook de keuze maken om geen nieuwe fiets te ontvangen binnen het bestaande leasecontract, maar het huidige leasecontract kosteloos te beëindigen onder de voorwaarde een nieuw leasecontract te starten. In deze situatie is een mogelijk eigen risico niet van toepassing (zie de tabel ‘Eigen risico voor Lessee per claim’).

 

Leen e-bike

Bij schade of diefstal heeft lessee recht om gedurende een termijn van maximaal 7 dagen gebruik te maken van een leenfiets, mits beschikbaar bij de dealer. 

Heeft Lessee een leasecontract voor een E-bike of speed-pedelec dan heeft Lessee recht op een leen e-bike. Als de dealer geen leen e-bike beschikbaar heeft, kan een andere fiets worden ingezet. 

Een eventuele wachtperiode op een nieuwe fiets van langer dan 7 dagen komt voor rekening en risico van Lessee. Het is niet mogelijk het Contract (tijdelijk) te pauzeren en Lessee heeft geen recht op compensatie bij een eventuele vertraging in de levering.

Eigen risico voor Lessee per claim (“Tabel 1”)

Schermafbeelding 2024 01 15 Om 1046 28

* dit betekent dat de eerste €25 per schadegeval niet vergoed wordt door de verzekeraar. Deze zijn voor eigen rekening en dienen rechtstreeks betaald te worden aan de dealer.

Afneembare display

Indien een display afneembaar is, geldt er geen dekking voor diefstal. Deze kosten komen daarmee volledig voor lessee.

 

GPS tracking en recovery

Voor fietsen voorzien van een GPS tracking systeem met een recovery service geldt het eigen risico als beschreven in tabel 1 onder “Diefstal - GPS tracking & Recovery | Aanwezig”, mits bij de dealer aangetoond kan worden dat er een gestolen-melding is gedaan bij de aangesloten alarmcentrale.




De Leasefiets is niet verzekerd:

  • Als schade is ontstaan en/of verergerd door schuld, met toestemming of door roekeloos gedrag.
  • Door (poging tot) fraude of het verstrekken van onjuiste informatie.
  • Doordat de berijder van de fiets zodanig onder invloed was van alcohol, drugs of medicijnen dat besturen volgens de wet verboden is, of als de berijder weigert mee te werken aan een onderzoek hier naar.
  • Alle schade die door normaal gebruik ontstaat. Hieronder valt slijtage of schade aan banden, bel, jasbeschermers, kabels, snelbinders en schade door krassen, tenzij door dezelfde verzekerde schadegebeurtenis ook andere schade aan het verzekerd object is ontstaan.
  • Schade aan de accu, terwijl de accu nog gewoon werkt.
  • Als de onderhouds- en herstelvoorschriften niet uitgevoerd worden of als de fiets is opgevoerd.
  • Tijdens deelname aan wedstrijden of training daarvoor.
  • Als bij diefstal de fiets niet op slot stond. Onder slot verstaan we een ART goedgekeurd slot (categorie twee of hoger).
  • Bij diefstal van een racefiets of MTB, wanneer:
  • ·Deze zonder direct toezicht is achtergelaten en niet met een ART goedgekeurd slot (categorie twee of hoger) is vastgemaakt aan een vast voorwerp.
  • Deze zichtbaar in een motorvoertuig is achtergelaten en geen sporen van braak aan het motorvoertuig zijn aangebracht, of als deze is achtergelaten op een fiets- of dakdrager.

 

Indien een speed-pedelec is gekozen is Werknemer automatisch verzekerd voor:

Wettelijke Aansprakelijkheid (alleen voor de speed-pedelec)

  • Verzekerd is schade aan andere personen en/of zaken, veroorzaakt door of met de fiets.
  • Niet verzekerd is schade aan of veroorzaakt door:
  • De verzekerde en aan de bezittingen van de verzekerde.
  • De passagier die zonder toestemming van de fiets gebruik maakt.
  • Degene die de fiets door diefstal of geweldpleging heeft gekregen.
  • Terwijl de fiets zich meer dan 6 maanden aaneengesloten buiten de EU bevindt.
  • Vergoedingen per schadegebeurtenis:
  • Bij schade aan zaken, tot maximaal € 2.500.000,--.
  • Bij schade aan personen, tot maximaal € 6.100.000,--.

 

Wat verwacht de verzekeraar van Werknemer:

Zorgplicht

Werknemer moet alle voorzorgen nemen ter voorkoming van verlies of schade. Onder andere door de originele fietssleutels zorgvuldig te bewaren en niet onbeheerd achter te laten.

Slot en originele fietssleutels

Werknemer moet bij vervanging van het slot en/of verlies van de originele fietssleutels duplicaat fietssleutel(s) laten bijmaken door de fabrikant van het slot.

 

De fiets is verzekerd binnen de Europese Unie. Indien de fiets gestolen wordt dient de Lessee aangifte te doen in het desbetreffende land waar de fiets gestolen is.

 

Communicatie.

De verzekeraar kan in bepaalde gevallen rechtstreeks contact opnemen met Werknemer. Hij ontvangt dan de noodzakelijke persoonsgegevens van VWPFS. Dit contact vindt plaats als dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de verzekeringsovereenkomst. Dat kan gebeuren voor het wijzigen van de verplichtingen die Werknemer heeft, hulp of inlichtingen van over schadegevallen, vermoeden van fraude of het doorvoeren van wettelijke maatregelen.

 

Hoe gaat de verzekeraar met persoonlijke gegevens van Werknemer om?

Als de verzekeraar contact heeft met Werknemer, dan kunnen zij zijn gegevens registreren. De verzekeraar behandelt deze gegevens met de grootst mogelijke zorg. Hierop is privacywetgeving van toepassing. Wil je meer weten over jouw privacy? De verzekeraar houdt zich bij de verwerking van persoonsgegevens aan de Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Verzekeraars. Deze code staat op de website van het Verbond van Verzekeraars.

 

Fraude

Een verzekering is gebaseerd op vertrouwen. De verzekeraar doet er daarom alles aan om fraude op te sporen en te onderzoeken. Als er fraude in het spel is dan kan de verzekeraar maatregelen nemen zoals:

  • Een uitgekeerde vergoeding op Werknemer verhalen.
  • Extra gemaakte kosten in rekening brengen, zoals interne onderzoekskosten.
  • Al de verzekeringen van Werknemer bij de verzekeraar opzeggen en/of persoonsgegevens opnemen in het interne incidentenregister. Dit is uitsluitend inzichtelijk voor de afdeling Speciale Zaken . 
  • Aangifte doen bij de politie en de fraude melden aan de Stichting Centraal Informatie Systeem (Stichting CIS) en/of bij het Centrum Bestrijding Verzekeringsfraude. Hiermee waarschuwen wij andere verzekeraars voor fraudeurs.




BIJLAGE 3: VOORWAARDEN 24-UURS PECHHULP

1.     Lessee heeft recht op een 24-uur pechhulpdienstverlening van de ANWB in Nederland gedurende 365 dagen per jaar gedurende de looptijd van het leasecontract. De service heeft als doel om reparatie en onderhoud aan de fiets onder het ROB-servicepakket mogelijk te maken indien de Lessee onderweg is. Lessee heeft geen recht op de service op het eigen woonadres.

2.     De pechhulp van de ANWB kan uitsluitend worden ingeroepen via de ANWB-servicelijn die speciaal voor Lease a Bike is opgezet: telefoonnummer 0592 390 471.

3.     De pechhulpdienstverlening zal eerst proberen de oorzaak van de stranding telefonisch te verhelpen. Indien dit niet lukt komt er een monteur ter plekke die probeert om de leasefiets te repareren. Lukt het de monteur ook niet om de fiets op locatie te repareren, dan gaat de monteur over tot repatriëring (zie 3.4).

4.     Indien het niet mogelijk is om de leasefiets ter plekke ter repareren dan heeft Lessee recht op repatriëring van zichzelf en de leasefiets tot een maximum van 30 km. De defecte fiets zal (naar keuze van Lessee) worden vervoerd naar: 1) het startpunt van de fietstocht, 2) het eindpunt van de fietstocht, of 3) een Lease a Bike dealer naar keuze.

5.     Indien de fiets wel op locatie gerepareerd wordt kan de monteur in sommige gevallen de kosten voor onderdelen rechtstreeks bij de Lessee in rekening brengen. Lessee kan deze kosten 1-op-1 declareren bij Lease a Bike, waarna deze kosten automatisch met het ROB-budget van Lessee worden verrekent (indien ROB-budget toereikend is).

6.     Indien de Lessee betrokken is bij een ongeval waarbij sprake is van persoonlijk letsel, heeft de houder recht op letselschade advies en eventueel juridische bijstand van DAS Rechtsbijstandverzekeringen te bereiken op 020 651 7215.

BIJLAGE 4: INNAMEPROTOCOL

Termijnen & Overname

Na afloop van de leaseperiode respectievelijk in het geval het Leasecontract eindigt, kan Werknemer aan wie Lessee de Leasefiets ter beschikking heeft gesteld, de Leasefiets overnemen. De Werknemer is de berijder van de Leasefiets en kan de Leasefiets overnemen in de staat waarin deze verkeert ("as is, where is") - met inachtneming van de eventuele overige toepasselijke voorwaarden. Als de Leasefiets wordt overgenomen geven de leasemaatschappij en LAB NL geen enkele garantie met betrekking tot de kwaliteit en/of de staat van de Leasefiets op de datum van overname. 


Indien de Werknemer de Leasefiets niet overneemt, dan is hij/zij gehouden de Leasefiets alsmede bijbehorende sleutels, accessoires, papieren en overige toebehoren uiterlijk één (1) dag na het verstrijken van de leaseperiode respectievelijk na het einde van het Leasecontract bij de Dealer in te leveren. Bij inname door de Dealer zal de Dealer de Leasefiets controleren aan de hand van dit Innameprotocol. De bevindingen omtrent de staat van de Leasefiets zullen door de Dealer schriftelijk worden vastgelegd in een inspectierapport. Dit inspectierapport wordt niet alleen door de betrokken Dealer ondertekend maar dient tevens door de Werknemer aan wie Lessee de fiets ter beschikking heeft gesteld te worden ondertekend.


Indien de Werknemer de Leasefiets niet overneemt en de Leasefiets (alsmede bijbehorende sleutels, accessoires, papieren en overige toebehoren) niet binnen de bovengenoemde termijn bij de Dealer is ingeleverd, dan verbeurt Lessee eenmalig een direct opeisbare boete ter hoogte van éénmaal het toepasselijke maandelijkse Leasebedrag. In het geval deze tekortkoming na sommatie vanuit Lessor voortduurt, dan verbeurt Lessee tevens een direct opeisbare boete van EUR 50 per week dat deze tekortkoming voortduurt met een maximum van in totaal EUR 1.000. De specifieke spelregels inzake het al dan niet overnemen van de Leasefiets, zijn tussen LAB en Lessee geregeld in de Samenwerkingsovereenkomst.

Innameregeling

Tijdens de inspectie door de dealer wordt beoordeeld of alle tot de Leasefiets behorende onderdelen en accessoires aanwezig zijn en of de aanwezige gebruikssporen in relatie staan tot het gebruiksdoel en de gebruiksduur van de Leasefiets. Er wordt onderscheid gemaakt tussen acceptabele gebruikssporen en niet-acceptabele gebruikssporen (schade).


Voor de beoordeling of de Leasefiets met alle tot het leasecontract behorende onderdelen is ingeleverd worden de volgende criteria gehanteerd:

  • de Leasefiets dient in originele staat ingeleverd te worden (aanwezigheid accu, bagagedrager(s), verlichting, enz.);
  • alle sleutels (minimaal 2) dienen aanwezig te zijn;
  • het garantiebewijs dient aanwezig te zijn (dit geldt uitsluitend indien de Leasefiets voortijdig wordt ingeleverd), en
  • alle in het contract opgenomen accessoires dienen aanwezig te zijn.


Wanneer bij inname blijkt dat niet alle tot het Contract behorende onderdelen zijn ingeleverd, moeten deze uiterlijk binnen 5 werkdagen alsnog worden ingeleverd. Als deze termijn wordt overschreden, komen de kosten voor vervanging van de betreffende onderdelen voor rekening van Lessee.

Voor de beoordeling of de op de Leasefiets aanwezige gebruikssporen acceptabel zijn, worden de volgende criteria gehanteerd:

  • de Leasefiets moet volledig functioneel zijn;
  • de Leasefiets moet in voldoende staat van onderhoud verkeren, en
  • de aanwezige gebruikssporen zijn een gevolg van normaal gebruik dan wel normale slijtage.

Wanneer bij inname blijkt dat de Leasefiets niet aan de criteria ten aanzien van acceptabele gebruikssporen voldoet, komen de herstelkosten, te bepalen door, voor rekening van Lessee.


Hieronder volgt een (niet limitatieve) opsomming van gebruikssporen die als niet-acceptabel (schade) worden aangemerkt:

  • niet werkende onderdelen;
  • ontbrekende onderdelen;
  • breuk, ernstige vervorming of deuken in onderdelen;
  • diepe krassen en schaafplekken die door polijsten niet verdwijnen;
  • aantasting of corrosie van de lak (o.a. door vogelpoep, bestickering);
  • onvakkundig herstelde delen;
  • gaten, corrosie of beschadigingen als gevolg van demontage van accessoires.;
  • defect of gescheurd zadel;
  • defecte binnen- en of buitenkabels (rem- of versnellingskabel).


Ter indicatie van door Lessor beschouwde niet-acceptabele gebruikssporen worden hiernaast enkele voorbeelden hiervan weergegeven. In geval van twijfel is het oordeel van Lessor, getoetst door een erkende dealer van het betreffende merk, leidend.

Afbeelding Mantel Overeenkomst

Voorwaarden geldend tot 1 februari 2024

Voor alle leasecontracten die gestart zijn vóór 1 februari 2024.

BIJLAGE 1: SERVICEVOORWAARDEN

Artikel 1 – ROB-servicepakket

1.1 Bij het sluiten van het leasecontract is Lessee verplicht om een reparatie-, onderhoud- en banden- servicepakket voor de Leasefiets uit te kiezen. Voor wat betreft dit “ROB-servicepakket” kan Lessee Werknemer kiezen uit één van de volgende vier opties:


Basis ROB-servicepakket: servicekosten in verband met reparatie-, onderhoud- en/of banden-service worden vergoed tot een bedrag ad €100 inclusief btw per jaar. Servicekosten die dit bedrag overstijgen, komen voor rekening van Lessee. Lessee kan het Basis ROB-servicepakket uitsluitend kiezen indien het leasecontract betrekking heeft op een stadsfiets.

Standaard ROB-servicepakket: servicekosten in verband met reparatie-, onderhoud- en/of banden- service worden vergoed tot een bedrag ad € 150 inclusief btw per jaar. Servicekosten die dit bedrag overstijgen, komen voor rekening van Lessee. Indien het leasecontract betrekking heeft op een e-bike, is minimaal het Standaard ROB-servicepakket vereist.


Premium ROB-servicepakket: alle servicekosten in verband met reparatie-, onderhoud- en/of banden- service worden vergoed. Lessee draagt hier géén (eigen) risico. Serviceverzoeken die zijn ingediend tijdens de laatste 6 maanden van het leasecontract, worden door Lease a Bike beoordeeld en alleen gehonoreerd als het serviceverzoek noodzakelijk is ten behoeve van de veiligheid dan wel het goed functioneren van de Leasefiets. Als Lease a Bike van oordeel is dat de in de voorgaande zin bedoelde noodzaak ontbreekt (zulks in haar eigen discretie te bepalen), dan kan het serviceverzoek door Lease a Bike worden afgewezen. Lessee kan het Premium ROB-servicepakket niet kiezen indien het leasecontract betrekking heeft op een (e-) MTB, (e-) racefiets of een (e-) bakfiets.


Speed-pedelec ROB-servicepakket: servicekosten in verband met reparatie-, onderhoud- en/of banden-service worden vergoed tot een bedrag ad € 300 inclusief btw per jaar. Het speed pedelec ROB-servicepakket zit standaard inbegrepen in de leasevergoeding bij de keuze voor een speed pedelec. Servicekosten die dit bedrag overstijgen, komen voor rekening van de Werknemer.


1.2 Binnen de ROB-servicepakketten vallen alleen reparaties, jaarlijks onderhoud en/of servicewerkzaamheden die zijn veroorzaakt door slijtage en die invloed hebben op de gebruiksveiligheid dan wel het goed functioneren van de Leasefiets.
1.3 De 24-uurs repatriëringsservice naar Lease a Bike-dealer is standaard inbegrepen bij alle bovengenoemde ROB- servicepakketten (zie Bijlage 3 voor de voorwaarden 24-uur repatriëringsservice). De kosten van repatriëring komen niet ten laste van het jaarlijkse ROB-servicebudget.

Artikel 2 – Overschrijding ROB-servicepakket

2.1 Voordat wordt gestart met de feitelijke uitvoering van een serviceverzoek, brengt Lessee de fietsenwinkel op de hoogte van het feit dat de Leasefiets eigendom is van Lessor en dat de fietsenwinkel de kosten in eerste instantie niet bij Lessee in rekening mag brengen.

2.2 In het geval de fietsenwinkel door Lessee wordt verzocht om – in het kader van het ROB-servicepakket – servicewerkzaamheden te verrichten met betrekking tot de Leasefiets, dan controleert de fietsenwinkel vóór aanvang van zijn werkzaamheden het bij Lease a Bike openstaande budget. Dit budget is afhankelijk van het gekozen ROB-service pakket benoemd onder artikel 1.

2.3 In het geval de dealer door Lease a Bike wordt geïnformeerd dat de kosten van bepaalde servicewerkzaamheden (geheel of gedeeltelijk) buiten het toepasselijke ROB-servicepakket vallen, dan moet de fietsenwinkel Lessee daarvan op de hoogte brengen. Lessee dient er schriftelijk (bijvoorbeeld per e- mail) mee akkoord te gaan dat deze werkzaamheden (geheel of gedeeltelijk) voor zijn/haar eigen rekening komen en dat hij/zij de daarmee verband houdende factuur van de fietsenwinkel zal moeten voldoen. In het geval Lessee daartoe niet bereid is, is de fietsenwinkel niet gerechtigd de servicewerkzaamheden uit te voeren.

2.4 Indien – bij navraag van de fietsenwinkel bij Lease a Bike – blijkt dat de kosten voor de uitvoering van beoogde servicewerkzaamheden buiten het toepasselijke ROB-servicepakket vallen dan wel leiden tot overschrijding van het jaarlijks maximum budget, dan komen de kosten voor deze servicewerkzaamheden (geheel of gedeeltelijk) voor rekening van Lessee. Lessee zal vervolgens de daarmee verband houdende factuur van de fietsenwinkel moeten voldoen.


Artikel 3 – Overige service voorwaarden bij regulier onderhoud en niet schade

3.1 Reparaties die nodig zijn als gevolg van een gebeurtenis of schadevoorval als bedoeld in Verzekeringsvoorwaarden, worden beoordeeld en afgewikkeld conform de Verzekeringsvoorwaarden en conform de relevante bepalingen uit de Algemene Voorwaarden.

3.2 Aan het vervangen van banden als gevolg van normale slijtage zijn voor Lessee geen kosten verbonden. De kosten van het vervangen van banden worden wel aan Lessee doorbelast als er sprake is van onkundig gebruik van de Leasefiets of van buitensporige slijtage door bijvoorbeeld een structureel te lage bandenspanning.

3.3 Vervangend vervoer, ter overbrugging van de periode waarin Lessee niet over de Leasefiets kan beschikken vanwege de uitvoering van onderhoud, reparaties en het vervangen van banden, valt niet onder het Contract. De kosten van vervangend vervoer (huurfiets) komen voor rekening van Lessee.

3.4 Lessor is niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan of mogelijk verband houdt met de wijze waarop onderhoud- of reparatiewerkzaamheden zijn uitgevoerd. Lessee kan hieraan geen opschortingsrechten ontlenen ten aanzien van de betalingsverplichtingen jegens Lessor.

3.5 Alle kosten verbonden aan onderhoud, reparaties en vervanging van banden, die niet onder het Contract vallen, komen voor rekening van Lessee en kunnen aan Lessee worden doorbelast.

BIJLAGE 2: VERZEKERINGSVOORWAARDEN

Bij diefstal is de Leasefiets verzekerd voor:

·      Diefstal. Hieronder valt ook schade aan de Leasefiets en accessoires:

a.     Ontstaan bij een poging tot diefstal.

b.    Ontstaan tijdens de periode van diefstal.

·      Beschadiging. Hieronder valt schade aan de Leasefiets door een aanrijding, een val, of een andere van buitenkomende schadeoorzaak. Schade aan de helm is ook verzekerd als dit is ontstaan door een val of aanrijding waar ook de Leasefiets bij betrokken is.

 

Bij diefstal is Werknemer verplicht:

·      Aangifte te doen bij de politie.

·      Daarna bij de dealer zo snel mogelijk de diefstal melden inclusief proces verbaal (met daarop het framenummer van de fiets vermeld).

·      De originele sleutels van het slot drie maanden te bewaren, waarbij minimaal één sleutel gebruikerssporen moet vertonen. Bij een elektronisch slot dient Lessee aan te tonen dat de fiets op slot stond door middel van een e-log. De fabrikant kan hier vaak bij helpen.

 

De dealer neemt de verzekeringsafhandeling voor zijn rekening. Na goedkeuring van de verzekeraar heeft de Werknemer recht op een nieuwe, soortgelijke fiets van maximaal dezelfde prijs. Indien een andere, soortgelijke, fiets niet, of niet binnen redelijke termijn, leverbaar is (bijv. door schaarste in de markt) heeft Werknemer de volgende twee opties: 1) Werknemer kan een andere fiets uitkiezen tot maximaal de prijs van de oorspronkelijke fiets, of 2) Werknemer kan ervoor kiezen om te wachten tot dezelfde nieuwe fiets wel leverbaar is. Indien Werknemer een Contract voor een e-bike of speed-pedelec heeft, dan heeft Werknemer recht op een leen e-bike gedurende een termijn van maximaal 7 dagen. Bij beide opties, komt de wachtperiode op een nieuwe fiets (langer dan 7 dagen) voor eigen rekening. Het is niet mogelijk het Contract (tijdelijk) te pauzeren en Werknemer heeft geen recht op compensatie.  

 

Bij schade is Werknemer verplicht:

·      De schade zo snel mogelijk te melden bij de dealer.

·      De schade zoveel mogelijk te beperken.

 

De dealer neemt de verzekeringsafhandeling voor zijn rekening en zal, na goedkeuring van de verzekeraar, de schade herstellen.

 

Leen e-bike

Indien de Werknemer een e-bike of speed-pedelec heeft, heeft de Werknemer recht op een leen e-bike indien de eigen e-bike of speed-pedelec door een verzekerde schadegebeurtenis niet meer gebruikt kan worden. Werknemer heeft recht op maximaal 7 dagen een leen e-bike.

 

Eigen risico voor Werknemer per claim

 

Eigen risico per type fiets

Bij total loss

Fiets / e-bike / speed-pedelec, bakfiets en overige fietsen

€ 0,-


Racefiets en MTB

20% van het verzekerde bedrag


Bij diefstal fiets

Fiets / e-bike / speed-pedelec, bakfiets en overige fietsen

€ 0,-


Racefiets en MTB

10% van het verzekerde bedrag


Bij beschadiging en bij diefstal van onderdelen en/of accessoires*

Fiets / e-bike / speed-pedelec, bakfiets en overige fietsen

€ 25,-


Racefiets en MTB

€ 50,-

* dit betekent dat de eerste €25 / €50 per schadegeval niet vergoed wordt door de verzekeraar. Deze zijn voor eigen rekening en dienen rechtstreeks betaald te worden aan de dealer.

 

De Leasefiets is niet verzekerd:

·      Als schade is ontstaan en/of verergerd door schuld, met toestemming of door roekeloos gedrag.

·      Door (poging tot) fraude of het verstrekken van onjuiste informatie.

·      Doordat de berijder van de fiets zodanig onder invloed was van alcohol, drugs of medicijnen dat besturen volgens de wet verboden is, of als de berijder weigert mee te werken aan een onderzoek hier naar.

·      Alle schade die door normaal gebruik ontstaat. Hieronder valt slijtage of schade aan banden, bel, jasbeschermers, kabels, snelbinders en schade door krassen, tenzij door dezelfde verzekerde schadegebeurtenis ook andere schade aan het verzekerd object is ontstaan.

·      Schade aan de accu, terwijl de accu nog gewoon werkt.

·      Als de onderhouds- en herstelvoorschriften niet uitgevoerd worden of als de fiets is opgevoerd.

·      Tijdens deelname aan wedstrijden of training daarvoor.

·      Als bij diefstal de fiets niet op slot stond. Onder slot verstaan we een ART goedgekeurd slot (categorie twee of hoger).

·      Bij diefstal van een racefiets of MTB, wanneer:

·     Deze zonder direct toezicht is achtergelaten en niet met een ART goedgekeurd slot (categorie twee of hoger) is vastgemaakt aan een vast voorwerp.

·     Deze zichtbaar in een motorvoertuig is achtergelaten en geen sporen van braak aan het motorvoertuig zijn aangebracht, of als deze is achtergelaten op een fiets- of dakdrager.

 

Indien een speed-pedelec is gekozen is Werknemer automatisch verzekerd voor:

Wettelijke Aansprakelijkheid (alleen voor de speed-pedelec)

·      Verzekerd is schade aan andere personen en/of zaken, veroorzaakt door of met de fiets.

·      Niet verzekerd is schade aan of veroorzaakt door:

·      De verzekerde en aan de bezittingen van de verzekerde.

·      De passagier die zonder toestemming van de fiets gebruik maakt.

·      Degene die de fiets door diefstal of geweldpleging heeft gekregen.

·      Terwijl de fiets zich meer dan 6 maanden aaneengesloten buiten de EU bevindt.

·      Vergoedingen per schadegebeurtenis:

·      Bij schade aan zaken, tot maximaal € 2.500.000,--.

·      Bij schade aan personen, tot maximaal € 6.100.000,--.

 

Wat verwacht de verzekeraar van Werknemer:

·      Zorgplicht

Werknemer moet alle voorzorgen nemen ter voorkoming van verlies of schade. Onder andere door de originele fietssleutels zorgvuldig te bewaren en niet onbeheerd achter te laten.

·      Slot en originele fietssleutels

Werknemer moet bij vervanging van het slot en/of verlies van de originele fietssleutels duplicaat fietssleutel(s) laten bijmaken door de fabrikant van het slot.

Communicatie.

De verzekeraar kan in bepaalde gevallen rechtstreeks contact opnemen met Werknemer. Hij ontvangt dan de noodzakelijke persoonsgegevens van VWPFS. Dit contact vindt plaats als dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de verzekeringsovereenkomst. Dat kan gebeuren voor het wijzigen van de verplichtingen die Werknemer heeft, hulp of inlichtingen van over schadegevallen, vermoeden van fraude of het doorvoeren van wettelijke maatregelen.

 

Hoe gaat de verzekeraar met persoonlijke gegevens van Werknemer om?

Als de verzekeraar contact heeft met Werknemer, dan kunnen zij zijn gegevens registreren. De verzekeraar behandelt deze gegevens met de grootst mogelijke zorg. Hierop is privacywetgeving van toepassing. Wil je meer weten over jouw privacy? Dan kan je dat vinden op unigarant.nl/verzekeringen/privacy. De verzekeraar houdt zich bij de verwerking van persoonsgegevens aan de Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Verzekeraars. Deze code staat op de website van het Verbond van Verzekeraars.

 

Fraude

Een verzekering is gebaseerd op vertrouwen. De verzekeraar doet er daarom alles aan om fraude op te sporen en te onderzoeken. Als er fraude in het spel is dan kan de verzekeraar maatregelen nemen zoals:

·      Een uitgekeerde vergoeding op Werknemer verhalen.

·      Extra gemaakte kosten in rekening brengen, zoals interne onderzoekskosten.

·      Al de verzekeringen van Werknemer bij de verzekeraar opzeggen en/of persoonsgegevens opnemen in het interne incidentenregister. Dit is uitsluitend inzichtelijk voor de afdeling Speciale Zaken . 

·      Aangifte doen bij de politie en de fraude melden aan de Stichting Centraal Informatie Systeem (Stichting CIS) en/of bij het Centrum Bestrijding Verzekeringsfraude. Hiermee waarschuwen wij andere verzekeraars voor fraudeurs.

BIJLAGE 3: VOORWAARDEN 24-UURS PECHHULP

1.     Lessee heeft recht op een 24-uur pechhulpdienstverlening van de ANWB in Nederland gedurende 365 dagen per jaar gedurende de looptijd van het leasecontract. De service heeft als doel om reparatie en onderhoud aan de fiets onder het ROB-servicepakket mogelijk te maken indien de Lessee onderweg is. Lessee heeft geen recht op de service op het eigen woonadres.

2.     De pechhulp van de ANWB kan uitsluitend worden ingeroepen via de ANWB-servicelijn die speciaal voor Lease a Bike is opgezet: telefoonnummer 0592 390 471.

3.     De pechhulpdienstverlening zal eerst proberen de oorzaak van de stranding telefonisch te verhelpen. Indien dit niet lukt komt er een monteur ter plekke die probeert om de leasefiets te repareren. Lukt het de monteur ook niet om de fiets op locatie te repareren, dan gaat de monteur over tot repatriëring (zie 3.4).

4.     Indien het niet mogelijk is om de leasefiets ter plekke ter repareren dan heeft Lessee recht op repatriëring van zichzelf en de leasefiets tot een maximum van 30 km. De defecte fiets zal (naar keuze van Lessee) worden vervoerd naar: 1) het startpunt van de fietstocht, 2) het eindpunt van de fietstocht, of 3) een Lease a Bike dealer naar keuze.

5.     Indien de fiets wel op locatie gerepareerd wordt kan de monteur in sommige gevallen de kosten voor onderdelen rechtstreeks bij de Lessee in rekening brengen. Lessee kan deze kosten 1-op-1 declareren bij Lease a Bike, waarna deze kosten automatisch met het ROB-budget van Lessee worden verrekent (indien ROB-budget toereikend is).

6.     Indien de Lessee betrokken is bij een ongeval waarbij sprake is van persoonlijk letsel, heeft de houder recht op letselschade advies en eventueel juridische bijstand van DAS Rechtsbijstandverzekeringen te bereiken op 020 651 7215.

BIJLAGE 4: INNAMEPROTOCOL

Termijnen & Overname

Na afloop van de leaseperiode respectievelijk in het geval het Leasecontract eindigt, kan Werknemer aan wie Lessee de Leasefiets ter beschikking heeft gesteld, de Leasefiets overnemen. De Werknemer is de berijder van de Leasefiets en kan de Leasefiets overnemen in de staat waarin deze verkeert ("as is, where is") - met inachtneming van de eventuele overige toepasselijke voorwaarden. Als de Leasefiets wordt overgenomen geven de leasemaatschappij en LAB NL geen enkele garantie met betrekking tot de kwaliteit en/of de staat van de Leasefiets op de datum van overname. 


Indien de Werknemer de Leasefiets niet overneemt, dan is hij/zij gehouden de Leasefiets alsmede bijbehorende sleutels, accessoires, papieren en overige toebehoren uiterlijk één (1) dag na het verstrijken van de leaseperiode respectievelijk na het einde van het Leasecontract bij de Dealer in te leveren. Bij inname door de Dealer zal de Dealer de Leasefiets controleren aan de hand van dit Innameprotocol. De bevindingen omtrent de staat van de Leasefiets zullen door de Dealer schriftelijk worden vastgelegd in een inspectierapport. Dit inspectierapport wordt niet alleen door de betrokken Dealer ondertekend maar dient tevens door de Werknemer aan wie Lessee de fiets ter beschikking heeft gesteld te worden ondertekend.


Indien de Werknemer de Leasefiets niet overneemt en de Leasefiets (alsmede bijbehorende sleutels, accessoires, papieren en overige toebehoren) niet binnen de bovengenoemde termijn bij de Dealer is ingeleverd, dan verbeurt Lessee eenmalig een direct opeisbare boete ter hoogte van éénmaal het toepasselijke maandelijkse Leasebedrag. In het geval deze tekortkoming na sommatie vanuit Lessor voortduurt, dan verbeurt Lessee tevens een direct opeisbare boete van EUR 50 per week dat deze tekortkoming voortduurt met een maximum van in totaal EUR 1.000. De specifieke spelregels inzake het al dan niet overnemen van de Leasefiets, zijn tussen LAB en Lessee geregeld in de Samenwerkingsovereenkomst.

Innameregeling

Tijdens de inspectie door de dealer wordt beoordeeld of alle tot de Leasefiets behorende onderdelen en accessoires aanwezig zijn en of de aanwezige gebruikssporen in relatie staan tot het gebruiksdoel en de gebruiksduur van de Leasefiets. Er wordt onderscheid gemaakt tussen acceptabele gebruikssporen en niet-acceptabele gebruikssporen (schade).


Voor de beoordeling of de Leasefiets met alle tot het leasecontract behorende onderdelen is ingeleverd worden de volgende criteria gehanteerd:

  • de Leasefiets dient in originele staat ingeleverd te worden (aanwezigheid accu, bagagedrager(s), verlichting, enz.);
  • alle sleutels (minimaal 2) dienen aanwezig te zijn;
  • het garantiebewijs dient aanwezig te zijn (dit geldt uitsluitend indien de Leasefiets voortijdig wordt ingeleverd), en
  • alle in het contract opgenomen accessoires dienen aanwezig te zijn.


Wanneer bij inname blijkt dat niet alle tot het Contract behorende onderdelen zijn ingeleverd, moeten deze uiterlijk binnen 5 werkdagen alsnog worden ingeleverd. Als deze termijn wordt overschreden, komen de kosten voor vervanging van de betreffende onderdelen voor rekening van Lessee.

Voor de beoordeling of de op de Leasefiets aanwezige gebruikssporen acceptabel zijn, worden de volgende criteria gehanteerd:

  • de Leasefiets moet volledig functioneel zijn;
  • de Leasefiets moet in voldoende staat van onderhoud verkeren, en
  • de aanwezige gebruikssporen zijn een gevolg van normaal gebruik dan wel normale slijtage.

Wanneer bij inname blijkt dat de Leasefiets niet aan de criteria ten aanzien van acceptabele gebruikssporen voldoet, komen de herstelkosten, te bepalen door, voor rekening van Lessee.


Hieronder volgt een (niet limitatieve) opsomming van gebruikssporen die als niet-acceptabel (schade) worden aangemerkt:

  • niet werkende onderdelen;
  • ontbrekende onderdelen;
  • breuk, ernstige vervorming of deuken in onderdelen;
  • diepe krassen en schaafplekken die door polijsten niet verdwijnen;
  • aantasting of corrosie van de lak (o.a. door vogelpoep, bestickering);
  • onvakkundig herstelde delen;
  • gaten, corrosie of beschadigingen als gevolg van demontage van accessoires.;
  • defect of gescheurd zadel;
  • defecte binnen- en of buitenkabels (rem- of versnellingskabel).


Ter indicatie van door Lessor beschouwde niet-acceptabele gebruikssporen worden hiernaast enkele voorbeelden hiervan weergegeven. In geval van twijfel is het oordeel van Lessor, getoetst door een erkende dealer van het betreffende merk, leidend.

Afbeelding Mantel Overeenkomst