Roetz Life Banner 1
Terug naar het overzicht

Roetz Life: de circulaire e-bike die een leven lang mee gaat dankzij ‘Design for Service’

Nieuws

De e-bike is razend populair onder zakelijke fietsers. Een e-bike is immers snel en geschikt voor langere afstanden, terwijl je zonder zweet op kantoor aankomt. Eén aandachtspunt: de e-bike belandt ooit als e-waste op de afvalberg. Maar dan ken je de Roetz Life nog niet. Dat is een innovatieve en bekroonde circulaire e-bike die dankzij zijn modulaire bouw een leven lang mee gaat.

Een kwalitatieve e-bike biedt flink wat jaren fietsplezier. Toch komt er een moment dat de accu niet meer zo fris als een hoentje is. Volgens de Fietsersbond is dat gemiddeld na zo’n vijf jaar of 500 oplaadbeurten het geval. Een nieuwe accu is dan een oplossing, maar in de praktijk kiezen veel fietsers dan liever voor een compleet nieuwe fiets. De oude e-bike belandt dan vaak als e-waste op de afvalberg. En die afvalberg is al groot genoeg. In 2022 produceerden we wereldwijd 24,5 miljoen ton klein elektronisch afval. Gelukkig worden de eerste stappen richting minder e-waste gezet. De accu van een e-bike is bijvoorbeeld voor een groot deel recyclebaar. De waardevolle metalen in een accu - zoals koper, mangaan en kobalt - worden herwonnen en krijgen een tweede leven.


Het modulaire ontwerp van de Roetz Life

Het Nederlandse fietsbedrijf Roetz vindt het zonde en onnodig dat een e-bike maar een relatief korte tijd meegaat. Het ontwierp daarom een e-bike die het in principe een leven lang uithoudt: de Roetz Life. Het basisidee achter de Roetz Life is dat de fiets uit modules bestaat. Het zijn puzzelstukjes die makkelijk vervangen kunnen worden. Dat is een groot voordeel als een onderdeel onverhoopt kapot gaat, maar ook een ideaal uitgangspunt voor een lang leven. Ook als je je e-bike al jaren hebt, kun je hem makkelijk updaten met de nieuwste technologie. Dus als er in de toekomst betere accu ’s op de markt komen, zal dit verwerkt kunnen worden in de fiets. Voor de afgedankte onderdelen zoekt Roetz dan een nieuwe toepassing Dat kunnen ze daar in Amsterdam trouwens goed, want Roetz startte zijn bestaan in 2011 als fietsenmerk dat designfietsen maakt van weesfietsen.


Van bakfiets tot speed pedelec

Het modulaire ontwerp biedt nóg een voordeel. De Roetz Life groeit mee met de levensfasen van de gebruiker. Een kinderzitje of bagagedrager is al makkelijk (de)monteerbaar. Het is in de toekomst zelfs mogelijk om de Roetz Life om te bouwen tot een bakfiets of een speed pedelec. En groeien de kids na een aantal jaar uit de bak, dan vindt Roetz er – na een zorgvuldig vernieuwingsproces - weer een nieuw gezin voor.


Onderhoud nodig? Je fiets weet het zelf

De Roetz Life wordt lokaal geproduceerd met materialen die grotendeels uit Nederland of Europa komen. Dat scheelt weer CO2-uitstoot in het vervoer. De fietsen worden in Amsterdam gebouwd door werknemers met afstand tot de arbeidsmarkt. Deze ‘Fair Factory’ produceert niet alleen de Roetz-fietsen, maar repareert ze ook. Een slim monitoringssysteem weet precies wanneer de Roetz Life onderhoud of reparatie nodig heeft. Het grote pluspunt: onderdelen gaan minder snel stuk en dus langer mee. Daarnaast zorgt het modulaire ontwerp voor supersnelle service. Vrijwel alle reparaties kunnen binnen minuten worden uitgevoerd. Roetz biedt een service aan waarbij een monteur binnen twee werkdagen aan huis komt om een module te wisselen voor een nieuwe. Defecte modules worden gerepareerd in de circulaire hub van Roetz in Amsterdam. Zo zorgt het ontwerp ervoor dat je als fietser nooit stil komt te staan.


Fiets innovatie van het jaar 2023

De Roetz Life is in 2023 door de Rai Vereniging uitgeroepen tot ‘fiets innovatie van het jaar’. Het juryrapport is lovend: “Een fraaie oplossing voor vele actuele thema’s als circulariteit, connectivity en langere levensduur. Het modulaire concept maakt de e-bike ‘repair-friendly’ en maakt ook dat de fiets in de toekomst kan worden aangepast aan de wensen van de berijder en ontwikkelingen op het gebied van bijvoorbeeld de aandrijftechniek. Lokaal geproduceerde onderdelen maken het concept compleet.”


De Roetz Life als e-bike van de zaak

Volgens Milieu Centraal stoot een e-bike gemiddeld ruim 60 keer minder CO2 uit dan een benzineauto. En een e-bike ‘verslaat’ zelfs een elektrische auto met gemak. De CO2-uitstoot per kilometer is ongeveer 25 keer lager. Wie dus milieubewust zijn woon-werk kilometers maakt, kiest voor een e-bike van de zaak. De Roetz Life is met zijn circulaire design dan een extra verantwoorde keuze.


Als je werkgever nog niet aangesloten is bij Lease a Bike, dan kan je via deze pagina een document downloaden waarmee je je werkgever kan overtuigen. Is je werkgever aangesloten bij Lease a Bike? Dan vind je op deze pagina alle informatie die je nodig hebt om een fiets te leasen.