Rijwielhandel Duyst merkt populariteit van de fietsregeling

‘Van multinationals tot scholen: iedereen springt op de leasefiets’


Sinds het begin van 2020 is er een gloednieuwe fietsregeling van kracht. Dankzij versimpelde en heldere regels wil de overheid werkend Nederland op de fiets krijgen. Rijwielhandel Duyst uit Bunschoten-Spakenburg merkt als Lease a Bike-fietsenwinkel dat de fietsregeling bij bedrijven populair is.


Met dik 21.000 inwoners is de Utrechtse fusiegemeente Bunschoten-Spakenburg geen enorme stad, toch heeft het veel om trots op te zijn. Een rijke geschiedenis, twee uitstekende amateurvoetbalclubs en een heuse multinational. De plaatselijke onderneming Heinen & Hopman Engineering BV– een installatiebedrijf met expertise in klimaatsystemen voor schepen en gebouwen – telt wereldwijd immers 1.200 werknemers. Op het Nederlandse hoofdkantoor in Bunschoten-Spakenburg werken er zo’n 450. Bijna een kwart ervan – meer dan honderd – maken gebruik van de gloednieuwe fietsregeling die hun werkgever faciliteert. 


Lokale partner
Voor de nieuwe fietsregeling wilde Heinen & Hopman graag dat naast Bike Totaal Steven Koelewijn ook een andere plaatselijke fietsenwinkel in Bunschoten-Spakenburg de fietsen kon leveren en onderhouden. Rijwielhandel Duyst werd dat; een logische keuze. Veel van de werknemers van Heinen & Hopman zijn al klant bij Duyst en de multinational steunt graag lokale ondernemingen. “Onze ervaring met de lokale fietsenwinkel is erg prettig, ook vanuit de vorige fietsprojecten. Daarbij is de lokale service verlening handig voor onze werknemers”, aldus Willem Nieuwboer van Heinen & Hopman.

Actieve benadering
Toen Henk Duyst werd gevraagd om Lease a Bike-dealer te worden, twijfelde hij geen moment. “Voor een rijwielhandel is je aansluiten bij een leasefietsaanbieder zoals Lease a Bike heel interessant. Het probleem is dat je zelf geen tijd hebt om op onderzoek uit te gaan naar een geschikte partner. Dat Lease a Bike mij actief benaderde vond ik dus erg prettig.”


Gemak dient de mens
Nadat Duyst ‘ja’ had gezegd tegen Lease a Bike duurde het slechts twee weken voordat hij aan de slag kon. Henk Duyst: “De opstart ging eigenlijk heel soepel. Je merkt gewoon dat Lease a Bike al jaren actief is in Duitsland en in Nederland inmiddels ook al veel ervaring hebben. Ze lopen voor op de concurrentie.” Duyst is onder meer te spreken over het digitale platform van Lease a Bike waarin de leaseaanvragen worden verwerkt. “Na de introductietraining ging het eigenlijk vanzelf. Het systeem werkt goed en zit slim in elkaar.” 


Populariteit fietsregeling
Volgens Willem Nieuwboer hebben er bij Heinen & Hopman nu al 64 werknemers zich aangemeld voor de nieuwe fietsregeling. En zullen er waarschijnlijk nog 40 volgen, zodat straks meer dan honderd werknemers regelmatig de fiets pakken. Daarmee zit bijna een kwart van het personeel op de leasefiets, een enorme conversie in de korte tijd dat de fietsregeling van kracht is.


Dat de fietsregeling leeft, merkt rijwielhandel Duyst. “De leasefiets is populair. Bij Heinen & Hopman maar ook bij andere bedrijven in de regio. De afspraken met een aantal nieuwe bedrijven is al gemaakt. Zo begint een scholengemeenschap in de buurt met een fietsregeling. De leraren springen dus ook op een leasefiets. Dat is mooi om te zien”, aldus Henk Duyst. Hij ziet dat vooral de sportieve e-bike veel wordt uitgekozen. “Mensen kiezen graag voor een fiets van goede kwaliteit waarmee ze een flink stuk kunnen afleggen. Het helpt daarbij dat er aan de fietsregeling vanuit de overheid geen bestedingslimiet zit. Klanten kunnen zo ook kiezen uit duurdere modellen.” 




Deel via Linkedin Facebook

Meer lezen

5 verschillen tussen het oude fietsplan en de nieuwe fietsregeling
Nieuws
Zet ook je collega’s op de fiets
17 May, 2021
Nieuws