Het Fietsplan Is Terug Medium
Terug naar het overzicht

Het fietsplan is terug

Nieuws
5 January 2020
2 Minuten


Dankzij nieuwe wetgeving keert het ooit zo populaire fietsplan terug. In een gloednieuwe jas. Vanaf 1 januari 2020 rijdt werkend Nederland op basis van 7% bijtelling een fiets van de zaak. Maar hoe ziet de nieuwe fietsregeling er precies uit voor werknemer en werkgever?

Wie reed er sinds midden jaren negentig niet op een fiets van de zaak? Dankzij een gunstige fiscale regeling werden er heel wat kilometers tussen huis en kantoor weggetrapt. Maar zoals dat soms met successen gaat, volgde er een versobering. De minder aantrekkelijke Werkkostenregeling (WKR) deed zijn intrede en de fiets van de zaak verdween uit beeld.

Bijtelling fiets van de zaak
Oude tijden lijken echter te herleven. Het kabinet wil werkend Nederland weer meer op de fiets hebben en introduceert daarom nieuwe wetgeving. Per 1 januari 2020 is een gloednieuwe fietsregeling van kracht die helder en overzichtelijk is. Net als bij leaseauto’s werkt het kabinet met een bijtellingpercentage. Wie de fiets van de baas zakelijk én privé gebruikt, telt op jaarbasis 7 procent van de cataloguswaarde op bij z’n salaris. In de praktijk fiets je al voor een paar euro per maand op een luxe e-bike van 2.500 euro. Een comfortabele stadsfiets kost nog minder.

Fiets leasen goedkoper dan privé aanschaf
Het nieuwe fietsplan rekent ook op ander terreinen af met de fietsregeling die tot 2011 gold en de daaropvolgende Werkkostenregeling. De (onbelaste) bestedingslimiet van 749 euro is van de baan en het nieuwe fietsplan concurreert niet langer met het kerstpakket en de bedrijfsfitness. Fijn voor de baas, want die kan de WKR weer inzetten voor andere belangrijke zaken. De werknemer is ook blij, want zelfs als de werkgever niet meebetaalt aan de leasefiets, dan loopt het voordeel op tot 40 procent ten opzichte van privé aanschaf. Welkom in de wondere wereld van de brutoloonomzetting.

Win-win
Het doel van de overheid met het nieuwe fietsplan is om het fietsen te stimuleren. Dat moet het fileleed verzachten, Nederland vergroenen en werkend Nederland fitter en vitaler maken. Werknemers hebben met de fietsregeling een aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarde in huis. Een kostenbesparing bovendien. Wie regelmatig fietst, is gemiddeld 1-2 dagen minder vaak ziek en ook snijdt de werkgever in de parkeerkosten en uitgaven voor een leaseauto. En niet onbelangrijk; de leasefiets past in een duurzamer mobiliteitsbeleid. En de werknemer? Die zoekt voordelig een e-bike, racefiets, stadsfiets of zelfs (elektrische) bakfiets uit. De verwachting is dat vanaf 2020 één op de vijf verkochte fietsen er een van de zaak is.

Fietslease in Nederland
Een belangrijke aanbieder van de leasefiets in Nederland is Lease a Bike. De dochteronderneming van mobiliteitsimporteur Pon werkt samen met meer dan 1.500 gespecialiseerde fietsendealers, waardoor er een wijdvertakt nationaal - en groeiend - netwerk aan Lease a Bike-punten bestaat. Lease a Bike biedt haar fietsplan aan via een online geautomatiseerd platform dat werkgevers bijna al het werk uit handen neemt. Is de fietslease-aanvraag van de werknemer akkoord? Dan ontvangt hij via het systeem direct een code waar hij mee de plaatselijke fietsendealer instapt. Ook akkoord geven op de leasevoorwaarden gaat via de smartphone. Bij Lease a Bike lijkt fietslease sterk op het leasen van een auto. Voor de ultieme ontzorging zijn bijvoorbeeld onderhoud en verzekeringen inbegrepen in het maandelijkse leasetarief.