Pexels Andrea Piacquadio 3808836 Medium
Terug naar het overzicht

Gemeente Moerdijk: “Wat we met de fietsregeling besparen, investeren we in een stimuleringsbonus”

Nieuws

Veel gemeenten hebben interesse in de nieuwe fietsregeling, maar zien toch de nodige beren op de weg. Bij de Gemeente Moerdijk zijn ze – na een gedegen voorbereiding – gewoon gestart. “Je moet als gemeente heus wat zelf regelen, maar uiteindelijk valt het reuze mee”, aldus HRM Adviseur Anita van de Luijtgaarde. De fietsregeling in Moerdijk past bovenal in een duidelijke visie.

‘Die nieuwe fietsregeling is eigenlijk niet écht interessant. Het is veel werk en een duur grapje.’ Begin dit jaar hoorde Anita van de Luijtgaarde die stelling aan tijdens het regionale gemeente-overleg waarbij ze maandelijks aanschuift. “Ik kon er eerlijk gezegd niets tegen inbrengen. Wij hadden op dat moment ook nog geen ervaringen met de fietsregeling.” Inmiddels is dat wel anders. Het fietsplan loopt bij de gemeente Moerdijk en Van de Luijtgaarde is als adviseur arbeidsvoorwaarden HRM razend enthousiast. "Bij de eerst volgende vergadering ga ik de fietsregeling aanbevelen. Je moet er als gemeente wel wat voor doen, maar je krijgt er veel voor terug.”

Budgetneutraal
Zo weerspreekt Van de Luijtgaarde dat de fietsregeling duur is. “Je kunt het budgetneutraal aanpakken. Door alleen de fietsregeling als werkgever te faciliteren, maar zelfs ook als je een bijdrage doet. Wij herinvesteren de ingehouden woon-werkvergoeding weer in de fietsregeling. En ook de sociale lasten waarop we besparen, vloeien terug in het fietsplan.” Bij de gemeente Moerdijk noemen ze die bijdrage een stimuleringsbonus. De gemeente voegt daar nog tien euro aan maandelijkse tegemoetkoming in de leasekosten aan toe, maar dat is geen must.

Ondersteuning en advies
Dat een fietsregeling veel werk is, vindt Van de Luijtgaarde ook erg meevallen. “Vanaf het begin hebben we veel ondersteuning en advies gekregen van de leasefietsaanbieder Lease a Bike. Dat scheelt enorm. Dat je als gemeente ook zelf zaken moet regelen is niet meer dan normaal. Dat helpt je ook verdiepen in de regeling die je aanbiedt.” De Gemeente Moerdijk liet haar belastingadviseur goed uitzoeken hoe de regeling belastingtechnisch zou uitpakken. Veel eerder werd er ander belangrijk voorwerk verricht: de gemeente zette haar visie op papier. Die visie omschrijft volgens Van de Luijtgaarde ‘het vergroten van de duurzame inzetbaarheid van onze werknemers’. Het is strategisch beleid dat veel verder gaat dan een fietsregeling alleen. Fit en vitaal was slechts één van de speerpunten en daarvan is het nieuwe fietsplan een van de uitvloeiselen. “Wij vinden werken vanuit een visie essentieel. Je kunt de fietsregeling als speeltje zien, maar dat is volgens ons te kort door de bocht.”

Lokale fietsenwinkels laten aansluiten
Dat je met een fietsregeling beleid kunt maken, ondervonden ook de lokale fietsenwinkels. Zij werden desgewenst allemaal gekoppeld aan het fietsplan van de gemeente. “Zeker in deze lastige tijden moet je lokale ondernemers stimuleren. Via de fietsregeling kan dat.” De gemeente Moerdijk heeft de aangesloten fietsenwinkels in de buurt daarbij bericht over de stimuleringsbonus die het hanteert. Zo kunnen de fietsenwinkels de ambtenaren die langskomen voor een leasefiets nog beter adviseren.

Vernieuwde fietsregeling
Natuurlijk had de gemeente Moerdijk de fietsregeling al veel langer op het oog. “Vroeger hadden we al een fietsregeling lopen vanuit de cafetariaregeling. Door verscherpte belastingregels werd die onbetaalbaar. De tachtig procent aan belastingafdracht moest namelijk worden voldaan vanuit de wkr-ruimte.” Dat nadeel is met de gloednieuwe fietsregeling, sinds 1 januari 2020 geïntroduceerd door de overheid, verdwenen. De werkkostenregeling hoeft niet te worden aangesproken en ook de overige voorwaarden zijn helder en realistisch.

Op fietsafstand
Hoe groot het succes van de fietsregeling wordt bij de gemeente is nu nog onbekend. Zij zijn pas kort geleden begonnen met het aanbieden van het fietsplan. Vijftien aanmeldingen zijn inmiddels een feit, op een personeelsbestand van 260 ambtenaren. “Op basis van eerdere ervaringen zegt Lease a Bike dat de komende drie jaar ongeveer vijftig man op de fiets van de zaak zullen stappen. Dat lijkt ons een mooi aantal.” Bij de gemeente Moerdijk woont bijna de helft (46%) van de ambtenaren binnen een afstand van vijftien kilometer van het werk. En dat is een realistische fietsafstand.

Van e-bike tot bakfiets
Anita van de Luijtgaarde heeft al de nodige geïnteresseerden aan haar bureau gehad. Dankzij de stimuleringsbonus én het belastingvoordeel is de fiets van de zaak immers een aantrekkelijke optie. De e-bike is populair, maar ook minder gangbare verzoeken komen voorbij. “Een collega zei grappend dat ze eigenlijk wel een bakfiets zou willen leasen. Ze was verbaasd dat we antwoordden dat ook dat kon.” De gemeente hanteert overigens de regel dat je als leasefietser minimaal één keer per week met de fiets naar het werk komt.

Fietsen naar kantoor
Dat gaat ook HR-adviseur Anja Jansen doen. Als directe collega van Anita van de Luijtgaarde heeft zij zich als eerste aangemeld voor de fietsregeling. “Om te zien hoe het proces verloopt, heb ik een fiets van de zaak besteld. We waren benieuwd hoe het in de praktijk zou werken met het digitale platform van Lease a Bike en het uitkiezen bij de fietsenwinkel. De conclusie is dat een fiets bestellen heel eenvoudig is en snel gaat. Ook zijn de lokale fietsenwinkels prima op de hoogte.” Jansen heeft haar e-bike inmiddels in gebruik en is enthousiast. “Ik woon op ongeveer twintig kilometer van kantoor en dat is op een normale fiets net te ver. Met de e-bike is de afstand goed te doen en ben ik er best snel. Zeker ten opzichte van de auto ben ik niet extreem veel meer tijd kwijt.” Ook nu er bij de gemeente Moerdijk nog altijd veel thuisgewerkt wordt, staat de e-bike van Anja niet ongebruikt in de schuur. “Al heb ik hem pas kort, ik heb de fiets al veel gebruikt. Laatst heb ik nog dertig kilometer weggetrapt. Dat deed ik nooit, maar op de e-bike is het leuk.” Net als Jansen wonen er meer collega’s op circa twintig kilometer afstand. Een aantal daarvan heeft ook gekozen voor de fiets van de zaak. Een andere collega combineert de leasefiets met het openbaar vervoer en zijn eigen auto. “Hij woont honderd kilometer van kantoor, maar wil dolgraag een deel van het dagelijkse woon-werkverkeer fietsen. En ook dat kan met een fiets of e-bike van de zaak.”