FAQ

Wie ben jij?

Zijn er kosten verbonden aan de leasefietsregeling?

Nee, je kan als bedrijf de fietsregeling kosteloos aanbieden aan je collega’s

Wat gebeurt er met de fiets bij vroegtijdige uitdiensttreding?

Wanneer een medewerker van het bedrijf met een actief leasecontract uit dienst gaat, treden de afspraken die in het addendum staan in werking. Dit document sluit iedere werknemer af, nog voordat de leasefiets uitgekozen mag worden. Wij leveren een voorbeeld voor een addendum aan. Hierin staat bijvoorbeeld dat de collega die uit dienst gaat, de resterende leasetermijnen netto moet afbetalen. In deze constructie betaalt je bedrijf de resterende termijnen af aan de leasemaatschappij. Als je bedrijf deze voorwaarde niet wil opnemen, faciliteren wij voor het bedrijf waar je werkt drie opties om jouw risico zo klein mogelijk te houden:

  • De collega die uit dienst gaat, betaalt de resterende leasetermijnen af (zonder service- en verzekeringskosten).
  • De collega die uit dienst gaat, kan het bestaande leasecontract laten overnemen door een collega binnen het bedrijf.
Hoe regel ik de administratie?

Om je de hele rit te ondersteunen, hebben we een digitaal platform ontwikkeld waar je gratis gebruik van kunt maken. Hierin kun je alle processen regelen en alle partijen (het bedrijf waar je werkt, alle werknemers én de fietsenwinkel) laten samenkomen om alles te regelen. Zo is ook de administratie een makkie: je kunt het meeste regelen met één druk op de knop. Natuurlijk staan wij altijd voor je klaar bij vragen over het platform, zodat jij zorgeloos de leasefietsregeling in kunt. 

Onderwerp

Hoe werkt de 7%-bijtellingsregeling?

Eerst tel je 7% van de consumentenadviesprijs van de fiets op bij het inkomen van je fietsende collega. Daarna houd je hierop loonheffing in. Deze bijtelling staat ook op de loonstrook.

Voorbeeld:
Stel, de nieuwprijs van de gekozen fiets bedraagt € 2.500 en de jaarlijkse bijtelling € 175. Als je dit bedrag deelt door 12 (maanden), kom je uit op € 14,58 aan bijtelling per maand. Dit bedrag tel je op bij het bruto-inkomen. Dat betekent dat hier maandelijks ook belasting over wordt betaald. Als je dit dan weer doorrekent, komt die extra belasting neer op ongeveer € 5 per maand.

Hoe werkt het bruto/netto-voordeel?

Als jouw organisatie het volledige leasebedrag niet kan of wil betalen, kan de medewerker die fiets leaset de leasekosten en het service- en verzekeringspakket vrijwillig verrekenen (‘uitruilen’) met het brutoloon. Het brutoloon daalt dan iets, waardoor er ook minder belasting verschuldigd is. Op die manier wordt er geprofiteerd van het bruto/netto-voordeel, wat zelfs zonder een bijdrage vanuit de werkgever tot wel 35% fiscaal voordeel op kan leveren ten opzichte van privé aanschaf.

Welke merken en type fietsen doen mee?

We bieden alle soorten fietsen aan, dat zijn er meer dan 200! Van e-bike tot omafiets en van mountainbike tot elektrische bakfiets. 

Waar kunnen mijn collega’s hun fiets ophalen?

Met al meer dan 1100 aangesloten fietswinkels is er altijd wel eentje bij jou in de buurt. Je kunt terecht bij de lokale fietswinkel om de hoek, maar ook bij speciaalzaken in het hele land. Voor de aanschaf en voor onderhoud. Zo stappen je collega’s altijd en waar dan ook zorgeloos op de fiets. Check onze dealer locator voor alle aangesloten fietswinkels. 

Hoe regel ik de leasecontracten in de salarisadministratie?

Voor jouw gemak gaan alle nieuwe leasecontracten in per de eerste dag van de maand. Ook als je collega de fiets al voor die tijd ophaalt. We maken namelijk onderscheid tussen de dag van afgifte en de startdatum van het contract:

  • Dag van uitgifte – per deze datum wordt bijtelling gerekend
  • Startdatum contract – per de eerste van de maand betaalt je fietsende collega 36 maanden lang elke maand een leasebedrag 

Als je bedrijf het hele bedrag betaalt, hoef je alleen de bijtelling te verwerken in de salarisadministratie. Als je bedrijf een bijdrage doet of de lease alleen faciliteert, verwerk je in de salarisadministratie zowel de bijtelling als het maandelijkse leasebedrag. 

Wie regelt de verzekering en het onderhoud?

Ons doel is jou te ontzorgen. Daarom voorzien we alle fietsen die van ons komen, standaard van een allrisk-verzekering en 24/7 pechhulp voor onderweg. Daarbij dient je collega een keuze te maken tussen onderstaande  onderhoudspakketten tegen een scherp tarief:

  • Basispakket: tot € 100 (incl. btw) per jaar vergoed 
  • Standaardpakket: tot € 150 (incl. btw) per jaar vergoed
  •  Premiumpakket: alles wordt vergoed, er zijn dus géén risico’s (alleen beschikbaar voor E-Bikes)
  • Speed Pedelec-pakket: tot € 300 (incl. btw) per jaar vergoed (inclusief WA-verzekering)

Het exacte bedrag voor de verzekering is afhankelijk van de prijs van de fiets. De maandelijkse service- en verzekeringskosten worden verwerkt in het leasebedrag.

In welke vormen kunnen we de leasefietsregeling aanbieden?

Elk bedrijf kan de regeling zelf invullen en vormgeven. Om je een idee te geven van hoe dat eruit kan zien, geven we drie voorbeelden:

  1. Het bedrijf betaalt de volledige, maandelijkse leasekosten. Je collega betaalt elke maand 7% bijtelling. Dit kan als secundaire arbeidsvoorwaarde, als onderdeel van het mobiliteitsbudget of vanuit het budget van de leaseauto. 
  2. Het bedrijf betaalt een vast bedrag per maand. Je collega betaalt de rest.
  3. Het bedrijf faciliteert de leaseregeling. Je collega betaalt de leasekosten door het brutoloon vrijwillig uit te ruilen en is dan alsnog tot maar liefst 35% goedkoper uit dan bij privékoop. 


Het komt er dus op neer dat je fietsende collega te maken kan hebben met twee uitgaven:

  • De maandelijkse leasekosten (plus service- en onderhoudskosten)
  • 7% bijtelling. Deze kosten zijn altijd voor de werknemer, als vergoeding voor het privégebruik van de fiets.
Hoe zit het met de onbelaste kilometervergoeding?

De onbelaste kilometervergoeding kan worden gecombineerd met de leasefiets. Dat werkt zo: 
Voor woon-werkkilometers met de leasefiets is er geen recht op de onbelaste kilometervergoeding. Maar voor de kilometers die worden afgelegd met een ander vervoersmiddel – zoals een eigen auto of het ov – mag je de kilometervergoeding wél blijven uitkeren.

Voorbeeld:  
Stel, vóór het leasefietsplan ging je collega vijf dagen per week met de eigen auto naar het werk. Deze collega ontving hier een kilometervergoeding over. Nu deze collega een leasefiets heeft, gaat je collega twee dagen per week op de fiets naar het werk en drie dagen met de eigen auto. Dat betekent dat je voor drie dagen per week kilometervergoeding mag blijven uitkeren. Als bedrijf kun je natuurlijk wel kosteloos de twee dagen kilometervergoeding herinvesteren in het leasebedrag, waardoor de medewerker van het bedrijf een lager maandelijks bedrag betaalt.

Kan ik als zelfstandig ondernemer ook een leasefietsregeling treffen?

Zeker! De leasefietsregeling is sinds kort ook fiscaal interessant voor zelfstandig ondernemers. Het maandelijkse leasebedrag is een zakelijke uitgave. Deze kosten en uitgaven zorgen voor een lagere winst. Dit levert dan weer een belastingvoordeel op.  

Neem de e-bike: de gemiddelde aankoopprijs ligt tegenwoordig rond de € 3.000. Met een leasefietsregeling betaal je dit bedrag verdeeld in maandbedragen. Zo is er meer ruimte voor andere investeringen.

Hoe zit het met de onbelaste kilometervergoeding?

Je kunt de onbelaste kilometervergoeding gemakkelijk combineren met de leasefiets. Dat werkt zo:

Voor woon-werkkilometers met de leasefiets is heb je geen recht op de onbelaste kilometervergoeding. Maar voor de kilometers die je aflegt met een ander vervoersmiddel – zoals een eigen auto of het ov – mag je de kilometervergoeding wél blijven uitkeren.

Voorbeeld:  
Stel, vóór het leasefietsplan ging je vijf dagen per week met de eigen auto naar het werk. Je ontving hier een kilometervergoeding over. Nu je een leasefiets hebt, ga je twee dagen per week op de fiets naar het werk en drie dagen met de eigen auto. Dat betekent dat je voor drie dagen per week kilometervergoeding mag blijven uitkeren.

Hoe werkt de 7%-bijtellingsregeling?

Eerst tel je 7% van de consumentenadviesprijs van de fiets op bij je inkomen. Daarna worden hier overige kosten op ingehouden.

Voorbeeld:            
Stel, de nieuwprijs van jouw gekozen fiets bedraagt € 2.500 en de jaarlijkse bijtelling € 175. Als je dit bedrag deelt door 12 (maanden), kom je uit op € 14,58 aan bijtelling per maand. Dit bedrag tel je op bij het bruto-inkomen. Dat betekent dat hier maandelijks ook belasting over wordt betaald. Als je dit dan weer doorrekent, komt die extra belasting neer op ongeveer € 5 per maand. 

Onderwerp

Kom ik als zzp-er ook in aanmerking voor de nieuwe leasefietsregeling?

Zeker! Ook voor zzp-ers het interessant om een leasefiets aan te schaffen. Wil je meer weten? Klik hier voor meer informatie of stuur je vraag naar ons via het contactformulier.

Hoe regel ik de administratie?

Om je de hele rit te ondersteunen, hebben we een digitaal platform ontwikkeld waar je kosteloos gebruik van kunt maken. Hierin kun je alle processen regelen. Zo is ook de administratie een makkie: je kunt het meeste regelen met één druk op de knop. Natuurlijk staan wij altijd voor je klaar bij vragen over het platform, zodat jij zorgeloos de leasefietsregeling in kunt.

Waar kan ik mijn fiets ophalen?

Met al meer dan 1.100 aangesloten fietswinkels is er altijd wel eentje bij jou in de buurt. Je kunt terecht bij de lokale fietswinkel om de hoek, maar ook bij speciaalzaken in het hele land. Voor de aanschaf en voor onderhoud. Zo stap jij altijd en waar dan ook zorgeloos op de fiets. Check onze dealer locator voor alle aangesloten fietswinkels. 

Hoe ziet het aanmeldingsproces eruit?

In slechts vijf minuten kun je je bedrijf registreren via onze website. Als wij je registratie hebben ontvangen, voeren we een kredietcheck uit. We koppelen de reactie binnen twee werkdagen aan je terug. Na goedkeuring ontvang je de voorwaarden, die digitaal ondertekend kunnen worden. Vervolgens krijg je toegang tot ons online platform, activeer je account en je ontvangt automatisch de Lease a Bike bestelcode om je fiets uit te zoeken bij de lokale fietsenwinkel.

Hoe lang loopt het leasecontract?

Het leasecontract loopt 36 maanden.

Wat gebeurt er na 36 maanden met de fiets?

Na 36 maanden krijg je de optie om de leasefiets van ons overnemen voor circa 15% van de aankoopprijs.

Hoe werkt de 7% bijtellingsregeling?

Eerst tel je 7% van de consumentenadviesprijs van de fiets op bij je inkomen. Daarna wordt hierop loonheffing ingehouden. Deze bijtelling staat ook op je loonstrook.

Voorbeeld:                    
Stel, de nieuwprijs van jouw gekozen fiets bedraagt € 2.500 en de jaarlijkse bijtelling € 175. Als je dit bedrag deelt door 12 (maanden), kom je uit op € 14,58 aan bijtelling per maand. Dit bedrag tel je op bij het bruto-inkomen. Dat betekent dat hier maandelijks ook belasting over wordt betaald. Als je dit dan weer doorrekent, komt die extra belasting neer op ongeveer € 5 per maand.

Wie regelt de verzekering en het onderhoud?

Ons doel is jou te ontzorgen. Daarom voorzien we jouw fiets standaard van een allrisk-verzekering en 24/7 pechhulp voor onderweg. Daarbij kun je kiezen voor vier extra onderhoudspakketten tegen een scherp tarief:

  • Basispakket: tot € 100 (incl. btw) per jaar vergoed 
  • Standaardpakket: tot € 150 (incl. btw) per jaar vergoed
  • Premiumpakket: alles wordt vergoed, er zijn dus géén risico’s (alleen beschikbaar voor e-bikes)
  • Speed pedelec-pakket: tot € 300 (incl. btw) per jaar vergoed (inclusief WA-verzekering)

Het exacte bedrag voor de verzekering is afhankelijk van de prijs van de fiets. De maandelijkse service- en verzekeringskosten worden verwerkt in het leasebedrag. Binnen het onderhoudspakket vallen onderhoudsbeurten, reparaties en servicewerkzaamheden die zijn veroorzaakt door slijtage (inclusief de banden).

Welke merken en type fietsen doen mee?

We bieden alle soorten fietsen aan, dat zijn wel over 200+ merken! Van e-bike tot omafiets en van mountainbike tot elektrische bakfiets. 

Onderwerp

Hoe werkt het bruto/netto-voordeel?

Als jouw organisatie het volledige leasebedrag niet kan of wil betalen, kun je de leasekosten en het service- en verzekeringspakket vrijwillig verrekenen (‘uitruilen’) met het brutoloon. Het brutoloon daalt dan iets, waardoor je ook minder belasting moet betalen. Zo profiteer je van het bruto/netto-voordeel. Afhankelijk van je belastingschaal bespaar je maximaal 35% ten opzichte van het privé kopen van een fiets. Indien je werkgever ook nog een bijdrage doet aan het leasebedrag bespaar je tot wel 80%!

Hoe zit het met de onbelaste kilometervergoeding?

Je kunt de onbelaste kilometervergoeding gemakkelijk combineren met de leasefiets. Dat werkt zo:

Voor woon-werkkilometers met de leasefiets is heb je geen recht op de onbelaste kilometervergoeding. Maar voor de kilometers die je aflegt met een ander vervoersmiddel – zoals een eigen auto of het ov – mag je de kilometervergoeding wél blijven uitkeren.

Voorbeeld:  
Stel, vóór het leasefietsplan ging je vijf dagen per week met de eigen auto naar het werk. Je ontving hier een kilometervergoeding over. Nu je een leasefiets hebt, ga je twee dagen per week op de fiets naar het werk en drie dagen met de eigen auto. Dat betekent dat je voor drie dagen per week kilometervergoeding mag blijven uitkeren.  Je werkgever kan de twee dagen ingehouden kilometervergoeding wel weer kosteloos in je leasebedrag herinvesteren, waardoor de leaseprijs van je fiets nog verder omlaag gaat

Waar kan ik mijn fiets ophalen?

Met al meer dan 1.100 aangesloten fietsenwinkels is er altijd wel eentje bij jou in de buurt. Je kunt terecht bij de lokale fietswinkel om de hoek, maar ook bij speciaalzaken in het hele land. Dit kan voor zowel de aanschaf en voor onderhoud. Zo stap je altijd en waar dan ook zorgeloos op de fiets. Check onze dealer locator voor alle aangesloten fietsenwinkels.

Wie regelt de verzekering en het onderhoud?

Lease a Bike biedt vier service- en onderhoudspakketten aan tegen een scherpe prijs. Daarnaast sluiten wij automatisch een all-risk verzekering voor jou af. Welk pakket je ook kiest, de kosten zijn bij de leaseprijs inbegrepen. Ze zijn zo verrekenbaar met het brutoloon. Dat is nog eens profiteren.


Het jaarlijks beschikbare budget voor service en onderhoud per pakket bedraagt:

  • Basis-pakket: 100 euro incl. BTW
  • Standaard-pakket: 150 euro incl. BTW
  • Premium pakket: géén risico (alleen voor normale e-bikes)
  • Speed-pedelec pakket: 300 euro incl. BTW (inclusief WA-verzekering)

Let op: het budget voor Basis, Standaard en Speed-pedelec pakket is jaarlijks. Het is niet mogelijk om resterende bedragen mee te nemen naar het nieuwe jaar.

Kan ik accessoires bij mijn fiets leasen?

Zeker! Voor een leasefiets mogen voor 15% van de consumentenadviesprijs accessoires worden mee geleased. Het bruto/netto-voordeel is hier dus ook op van toepassing. Dit geldt wel alleen voor accessoires die aan de fiets vastgemaakt kunnen worden, zoals een ander zadel, fietstassen, krat of nieuwe pedalen. Uitzonderingen op deze regel zijn een helm en kettingslot. Voor andere 'losse' accessoires, zoals een regenpak, fietscomputer,geldt dit voordeel dus niet en kan dit dus niet mee worden geleaset.

Houd er rekening mee dat je eventuele accessoires direct mee leaset met je fiets. Zodra je de winkel verlaat met je nieuwe fiets, wordt het leasecontract geactiveerd. Daarna kunnen er geen accessoires meer worden toegevoegd.

Welke kosten ga ik maken?

Het komt er dus op neer dat je te maken kunt hebben met één uitgave:

  • De maandelijkse leasekosten.
  • 7% bijtelling. Deze kosten zijn altijd voor de werknemer, als vergoeding voor het privégebruik van de fiets. Voor meer informatie over hoe de bijtelling werkt, zie ‘Hoe werkt de 7%-bijtellingsregeling?’.

Wil je weten wat dit in de praktijk doet met de kosten? Bereken het eenvoudig in de calculator.

Ik betaal mijn leasefiets (deels) zelf. Mag ik mijn bruto salaris vrijwillig uitruilen?

Zeker! Als het bedrijf waar je werkt de leasefietsregeling faciliteert en dus geen maandelijkse duit in het zakje doet, mag je jouw maandelijkse kosten betalen uit je brutosalaris. Dit wordt vrijwillig uitruilen genoemd. De Belastingdienst heeft dit vastgelegd in de zogenaamde cafetariaregeling. Door deze constructie wordt je brutosalaris tijdelijk verlaagd met het maandelijkse leasebedrag. 

Heeft dit invloed op mijn pensioen of vakantiegeld?

Als je met het bedrijf waar je werkt afspreekt dat je jouw brutoloon vrijwillig uitruilt, maak je samen afspraken over hoe dit wordt geregeld in de salarisadministratie en of dit invloed heeft op de hoogte van je pensioen, vakantiegeld, bonus of dertiende maand. In onze ervaring heeft een leasefiets hier meestal geen invloed op.

In de praktijk zien wij dat alle werkgevers zorgen dat dit geen invloed heeft op bovenstaande zaken.

Heeft dit invloed op een hypotheekaanvraag?

Een leasefiets kan impact hebben op de hoogte van de hypotheek van een werknemer. Een werknemer (in tegenstelling tot een ZZP'er) krijgt geen BKR notering. Wel kan het een kleine impact hebben op de hoogte v/d hypotheek. Hieronder de uitleg:


De leasemaatschappij en het bedrijf hebben een zakelijke overeenkomst voor leasefietsen, dit werkt in de basis net als een leaseauto.

  • Het bedrijf betaald het maandelijkse leasebedrag aan de leasemaatschappij.
  • Het bedrijf heeft ervoor gekozen om de regeling te faciliteren waarbij de medewerker een deel van de fiets kan uitruilen via zijn of haar brutoloon. Dit staat in Nederland bekend als de cafetariaregeling.
  • Concreet betekent dit dat op dat moment het SVZ-loon vrijwillig wordt verlaagd. In dit voorbeeld betekent dit concreet dat wanneer er €40.000 bruto verdiend het jaarloon tijdelijk met €1200 wordt verlaagd naar €38.800. In sommige gevallen wordt het SVZ loon ook verhoogd als er wordt besloten om 5 vakantiedagen te verkopen.
  • Dit betekent dat de hypotheek (en eventueel andere zaken zoals huurtoeslag) wordt berekend over een bedrag van €38.800. Dit heeft natuurlijk een impact op het bedrag dat er geleend kan worden.
Wat gebeurt er na 36 maanden met de fiets?

Als de leasetermijn is verlopen, mag je jouw leasefiets van ons overnemen voor slechts ongeveer 15% van de nieuwwaarde. De precieze prijs is afhankelijk van de staat van je fiets na 36 maanden. 

Wil je de fiets toch liever terugbrengen? Geen probleem. We nemen je fiets dan kosteloos terug. Geen kleine lettertjes, geen gedoe!

Ben ik voor de fiets gebonden aan een maximumbedrag?

 Ja. Het bedrijf waar je werkt bepaalt hoe duur de fiets maximaal mag zijn. Het is belangrijk dat dit wordt nageleefd. 

Als je een fiets op het oog hebt die duurder is dan het voorgeschreven maximum bedrag vanuit het bedrijf waar je werkt, kun je het verschil helaas niet bijbetalen. Als je jouw zinnen toch hebt gezet op een duurdere fiets, kun je het best contact opnemen met jouw hr-afdeling om de eventuele mogelijkheden te bespreken. 

Goed om te weten: ook wanneer het bedrijf waar je werkt de leasefietsregeling ‘slechts’ faciliteert, ben je met een fiets van de zaak tot wel 35% goedkoper uit dan bij privé aankoop! Dit heeft te maken met het fiscale voordeel van een fiets van de zaak.

Kan ik mijn oude fiets inruilen bij de fietsen dealer zodat de verkoopprijs van mijn leasefiets minder wordt?

Ja dit is mogelijk, maar het is goed om twee zaken in je achterhoofd te houden:

  1. De fiets wordt verzekerd voor de verkoopprijs. Indien je je fiets inruilt is de verkoopprijs lager. Dit betekent dat wanneer jouw fiets gestolen wordt, je hiervoor in de plaats niet eenzelfde fiets kan krijgen.

  2. Het is voordeliger voor jezelf om dit buiten het platform om te regelen. Stel de waarde van de fiets is €500. Dit verwerk je vervolgens als een korting op je leaseprijs. Hoewel je leaseprijs hierdoor omlaag gaat is dit niet evenredig met €500, doordat je geen bruto-netto voordeel over deze €500 hebt. Het is daardoor slimmer om de €500 contant te krijgen van de fietsenwinkel en de fiets voor de volledige prijs in de lease te zetten. 
Mijn fiets is gestolen, wat nu?

Wat vervelend! Helaas kan dit gebeuren. Als je fiets is gestolen, doe je eerst aangifte bij de politie. Het is daarbij  van belang dat je beide originele sleutels in je bezit hebt en belangrijk dat je het framenummer laat opnemen in het proces verbaal. Dit nummer kun je vinden via ons platform.

Na de aangifte ga je naar jouw Lease a Bike-fietsenwinkel om samen een diefstal formulier in te vullen. Dit is een digitaal formulier die de fietsenwinkel zelf in het platform kan vinden. De fietsenwinkel vraagt dan een nieuwe fiets voor je aan. En in de tussentijd krijg je – zo snel mogelijk – een vergelijkbare leenfiets mee, voor maximaal zeven dagen. Je contract loopt gewoon door. Bij diefstal is er geen eigen risico, behalve voor een racefiets en mountainbike. Voor deze fietsen bedraagt het eigen risico bij diefstal 10% van de nieuwwaarde. 

Ik heb schade gereden aan mijn fiets, wat nu?

Als je ontdekt dat je schade hebt aan je fiets, maak je zo snel mogelijk een afspraak bij jouw Lease a Bike-fietsenwinkel om samen een schadeformulier in te vullen. Dit is een digitaal formulier die de fietsenwinkel zelf in het platform kan vinden. Na goedkeuring zal de fietsenwinkel de schade ter plekke te repareren. Als dat niet lukt, krijg je een vergelijkbare leenfiets mee, voor maximaal zeven dagen. Je contract loopt gewoon door. Voor elk schadegeval geldt een eigen risico van € 25, behalve voor een racefiets en mountainbike. Voor deze fietsen bedraagt het eigen risico € 50 per schadegeval.

Ik heb schade door toedoen van iemand anders, wat nu?

Als je betrokken bent geweest bij een ongeval en er sprake is van een wederpartij/derde partij, kun je de letselschadehulp van DAS inschakelen. Zij kunnen namens jou de verzekeraar van de veroorzaker aansprakelijk stellen en de materiële en immateriële schade vorderen. 


Check Das letselschade voor meer informatie, of neem contact op met de letselschadehulp van DAS:

  • T:     020-6517215
  • E:     schadeverhalen@das.nl

Goed om te weten is dat zij werken op basis van no cure no pay. Dit houdt in dat zij de kosten verhalen op de verzekeraar van de veroorzaker. Jij loopt dus geen financieel risico. 

Tip: ben je betrokken geraakt bij een ongeval? Maak dan foto’s van de situatie en noteer de contactgegevens van de andere partij(en). 

Ik heb pech onderweg, wat nu?

Binnen elk service en verzekeringspakket is 24/7 repatrieringsservice opgenomen. Wanneer je met pech onderweg komt te staan kan je onderstaand nummer bellen en wordt je verder geholpen. Geef duidelijk aan dat je een leasefiets van Lease a Bike hebt. Het pechhulp-team verleent repatriëring door heel Nederland en België. Vanaf de plek waar je gestrand bent naar je lokale Lease a Bike-fietsenwinkel. Mocht de fietsenwinkel op dat moment niet open zijn, dan wordt je naar huis gebracht.

Het telefoonnummer van het pechhulp-team is: 088-1121776.

Hoe word ik partner van Lease a Bike en een aangesloten fietsenwinkel?

Wat leuk dat je je wil aansluiten bij onze wielerclub! Je kunt je aanmelden door het aanmeldformulier op de website in te vullen. Als wij jouw aanvraag hebben ontvangen, gaan we voor je aan de slag. Binnen 14 dagen laten wij je weten of we je opnemen in ons fietsendealer netwerk. Zodra je bent aangemeld, krijg je toegang tot ons digitale platform. Hier komen alle partijen samen en kan alles gemakkelijk (vaak met één druk op de knop) worden geregeld. We rekenen geen aanmeld- of abonnementskosten. 

Hopelijk spreken we elkaar binnenkort!

Hoe zijn acquisitie en sales geregeld vanuit de fietsenwinkels?

Als je als je fietsenwinkel bij ons is aangesloten, kun je ervoor kiezen voor ons acquisitie te verrichten. Voorwaarde is dat je eerst onze training hebt gevolgd. in het platform kan je naar de informatiepagina om hier meer over te lezen en je in te schrijven. 

Onderwerp

Hoe word ik een Lease a Bike dealer?

Wat leuk dat je je wilt aanmelden bij Lease a Bike! Door het formulier op de website in te vullen, ontvangt Lease a Bike alle gegevens en gaat Lease a Bike voor jou aan de slag. Je hoort binnen 14 dagen of je als dealer toegevoegd wordt aan ons netwerk!


Moet ik een contract ondertekenen om Lease a Bike-dealer te worden?

Ja! Nadat je je hebt aangemeld via het aanmeldformulier op de website maakt Lease a Bike een account voor je aan. Zodra dit is aangemaakt, ontvang je een mail om je account te bevestigen.

Zijn er aanmeld- of abonnementskosten verbonden aan Lease a Bike?

Het Lease a Bike-platform gebruiken is kosteloos.

Hoe kan ik op de hoogte gehouden worden?

Je kunt je eenvoudig aanmelden voor de Lease a Bike-nieuwsbrief via https://www.lease-a-bike.nl/contact

Hoe log ik in op het digitale platform?

Je kunt op twee manieren inloggen:

  1. Via het platform
  2. Via onze eigen website (klik rechtsbovenin op ‘inloggen’)

De eerste keer log je in via de activatie-link die je hebt ontvangen per e-mail. Als er te veel tijd zit tussen het aanmaken van je account en je eerste inlogpoging, moet je – in verband met de cyberveiligheid – een nieuwe link aanvragen door een nieuw wachtwoord aan te vragen (‘Wachtwoord vergeten’). 

Hoe garanderen jullie de bescherming van persoonsgegevens?

Ons platform is volledig ingericht conform de bepalingen van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Wil je hier meer over weten? Stuur je vraag naar contact@lease-a-bike.nl

Nieuwe klant stappen - overview

Neem de volgende stappen bij een nieuwe klant: 

Stap 1: Inloggen

Wanneer een klant komt voor een nieuwe leasefiets is het belangrijk om altijd eerst in te loggen in het platform 

Stap 2: Klant aankomst

De klant komt binnen met een mail met informatie voor het leasen van een fiets: 

• Bestelcode 

• Richtlijnen fietslease 

 

Stap 3: Nieuw contract

a) In het portal zie je links in het menu “contracten”. Daar zie je een overzicht van de contracten. Klik op “nieuw contract’’ en vul de bestelcode van de klant in. 

b) Ga akkoord met de richtlijnen na het invoeren van de code. 

 

Stap 4: Afhandeling

a) Vul de uitgekozen fiets en het service & verzekeringspakket in. 

b) De klant ontvangt en bevestigt de overdrachtsovereenkomst en ontvangt een pincode. Vul de pincode, het framenummer en evt. accu nummer in en check zijn/haar ID. Klaar! 

Hoe maak ik een nieuwe klant (contract) aan in het platform?

Om een nieuwe klant (contract) aan te maken, log je in in je eigen platform omgeving. En heb je de zescijferige bestelcode nodig die de klant heeft ontvangen na goedkeuring van de werkgever. Met die bestelcode kun je deze klant in het digitale platform opvoeren als nieuwe contract.

Is de klant voor de fiets gebonden aan een maximumbedrag?

Ja. Het bedrijf van je klant bepaalt hoe duur de fiets maximaal mag zijn. Het is belangrijk dat dit wordt nageleefd. Als je de bestelcode van de klant in het platform opvoert, vragen we je dit maximumbedrag ook extra te bevestigen, zodat het niet mis kan gaan.  

 

Als de klant een fiets op het oog heeft die duurder is dan het voorgeschreven maximum bedrag vanuit het bedrijf, kan de klant het verschil helaas niet bijbetalen. Mocht de klant de zinnen toch hebben gezet op een duurdere fiets, dan kan de klant het gesprek aangaan met het bedrijf om de eventuele mogelijkheden te bespreken. 

Kan de klant accessoires bij de fiets leasen?

Zeker! Voor een leasefiets mogen voor 15% van de consumentenadviesprijs accessoires worden meegeleased. Deze kun je in het digitale platform toevoegen bij het opstellen van het contract.

 

Het leasen van accessoires is wel alleen mogelijk voor accessoires die aan de fiets vastgemaakt kunnen worden, zoals een ander zadel, fietstassen, krat of nieuwe pedalen. Uitzonderingen op deze regel zijn een helm en kettingslot. Voor andere 'losse' accessoires, zoals een regenpak, fietscomputer,geldt dit voordeel dus niet en kan dit dus niet mee worden geleaset.  

Houd er rekening mee dat je eventuele accessoires direct worden meegeleased met de fiets. Zodra de klant je winkel verlaat met de nieuwe fiets, wordt het leasecontract geactiveerd. Daarna kunnen er geen accessoires meer worden toegevoegd. 

Moet ik de klant ook opvoeren in mijn eigen klantsysteem?

Ons advies is dit wel te doen. Zo kun je makkelijk contact opnemen met je klant als dit nodig is.

Waarom kan ik het merk niet selecteren tijdens de aanvraag?

Het kan zijn dat het merk niet in de selectie staat. Op dat moment kan je contact opnemen met Lease a Bike en zullen zij het gewenste merk direct toevoegen, zodat je het juiste merk kan selecteren en verder kan met het invoeren van je contract. Van groot belang is de nauwkeurigheid van het invoeren van het framenummer, model, accunummer en de artikelnummers en de daarbij behorende bedragen. 

Moet ik de adviesprijs verhogen als ik een accu-upgrade wil toevoegen, of moet ik dit toevoegen als accessoire?

 Bij een accu-upgrade moet de adviesprijs worden verhoogd.

Wat moet ik doen als een klant in de winkel zich wil aansluiten bij Lease a Bike?

Eerst check je of het bedrijf van de klant al is aangesloten bij ons. Als dit niet het geval is, kan de klant contact opnemen met de hr-afdeling van het bedrijf. Deze kan vervolgens contact opnemen met ons. Natuurlijk kan de klant ook contact opnemen met ons, zodat wij contact opnemen met de werkgever. Geef de klant ook vooral een flyer van ons mee, voor meer informatie.

Welke merken en type fietsen doen mee?

De regeling geldt voor alle soorten fietsen! Van e-bike tot omafiets en van mountainbike tot elektrische bakfiets. Uit de klassieke collectie kun je denken aan merken als Gazelle, Batavus, Sparta, Koga, Giant, Trek, Cortina, Kalkhoff en Qwic. Maar ook andere fietsen, zoals Stromer, Riese & Müller, Urban Arrow, Cervélo, KTM, Cube, BMC en Santa Cruz doen mee!

Over welk bedrag wordt de dealer korting afgedragen?

De dealer korting wordt berekend over het totale bedrag (exclusief btw) van de fiets en meegeleaste accessoires.

Wat gebeurt er als mijn klant met pech langs de weg staat?

In elk contract is een 24/7-repatrieringsservice opgenomen. Als je klant met pech is gestrand in Nederland of België, halen wij de klant op. Als je klant een e-bike of speed pedelec leaset, heeft deze bovendien recht op een vervangende fiets, maximaal voor zeven dagen.

De fiets van mijn klant is gestolen, wat nu?

Wat vervelend! Helaas kan dit gebeuren. Als de fiets van een van je klanten is gestolen, doet de klant eerst aangifte bij de politie. Het is daarbij belangrijk dat de klant beide originele sleutels in het bezit heeft en dat de klant het framenummer laat opnemen in het proces verbaal. Dit nummer is te vinden via ons platform. Na de aangifte komt de klant naar jouw winkel om samen een diefstal formulier in te vullen. 


Dit formulier stuur je naar FietsROB. Zij zijn het aanspreekpunt en regelen de verdere afhandeling bij Unigarant, onze verzekeraar. Als de claim is goedgekeurd, keert Unigarant het geld binnen vijf werkdagen uit. 

 

In de tussentijd geef je – zo snel mogelijk – een vergelijkbare leenfiets mee, voor maximaal zeven dagen. Het contract met de klant loopt gewoon door.

De fiets van mijn klant is beschadigd, wat nu?

Wat vervelend! Helaas kan dit gebeuren. Als de fiets van een van je klanten is beschadigd, meld je dit via het schadeformulier. Het is belangrijk dat je dit formulier voorziet van een offerte van de reparatiekosten.

 

Dit formulier stuur je naar FietsROB. Zij zijn het aanspreekpunt en regelen de verdere afhandeling bij Unigarant, onze verzekeraar. Als de claim is goedgekeurd, keert Unigarant het geld binnen vijf werkdagen uit.

Wat is de rol van FietsROB?

Wij werken samen met FietsROB: een schakel tussen onder andere fietswinkels en leasefiets-gebruikers. Zij regelen de afhandeling van service, onderhoud en reparaties. Bij FietsROB kun je reparatie- en onderhoudsverzoeken indienen. Als je een aanvraag verstuurt, beoordeelt FietsROB deze. Zo kun jij door met het helpen van jouw klanten. Na een reparatie dien je de factuur in bij FietsROB en zij betalen de factuur dan aan jou uit. 

 

Garantie verloopt via de gebruikelijke weg bij de fabrikant van de fiets.

Kan ik het platform van FietsROB koppelen aan mijn eigen kassaregistratiesysteem?


Ubench, het platform van FietsROB, is compatibel met de volgende kassaregistratiesystemen: 

  • Cyclesoftware     (te bereiken via 073 303 00 50 of info@cyclesoftware.nl)
  • Wilmar           (te bereiken via 034 244 15 96 of info@wilmarinfo.nl)
  • Vendit            (te bereiken via 010 442 44 20 of info@vendit.nl)


Is deze koppeling nog niet zichtbaar in jouw kassaregistratiesysteem? Neem dan contact op met helpdesks van Cyclesoftware, Wilmar of Vendit. Hier zijn jouw gebruikersnaam én wachtwoord voor nodig (zie mails van Ubench).


Ik heb geen kassaregistratiesysteem, wat nu?

Geen zorgen, uiteindelijk verloopt de facturatie via ons platform en dat van FietsROB. Heb je geen kassaregistratiesysteem maar wil je wel een aanvraag doen, log dan in op het platform van FietsROB

Ik heb problemen met inloggen bij FietsROB, wat nu?

Als je geen inloggegevens van Ubench hebt ontvangen, je jouw inlognaam kwijt bent, je vragen hebt over de inhoud of hoogte van het servicepakket of wanneer je een aanvraag wilt doen via het platform en hierbij hulp nodig hebt, kun je contact opnemen met FietsROB:

T:    085-0215273

E:    info@fietsrob.nl 

Wanneer je jouw wachtwoord kwijt bent kan je deze aanvragen via de link https://www.ubench.com/ubench/. Vervolgens klik je op "Having trouble logging in?" en vraag je jouw wachtwoord aan met je verkregen gebruikersnaam.

 

Neem contact op met jouw kassaregistratiesysteem als je problemen hebt met het aanmelden voor FietsROB en je de inloggegevens van Ubench al wel hebt ontvangen.

Is FietsROB merkafhankelijk?

Nee, FietsROB is niet merkafhankelijk en verleent service voor elke type en merk fiets.

Hoe start ik een aanvraag in het FietsROB systeem?

Nadat je bent ingelogd zie je 6 tegels. Klik op de eerste tegel: "Nieuwe aanvraag". Vul hierna het framenummer of het contractnummer van de klant in. Mocht je aanvraag tussentijds onderbroken worden, dan staat er per tegel rechtsonderin een nummer waar je de aanvraag weer op kan pakken. Vervolgens kan je de rest van de tegels doorlopen

Wat moet ik invullen bij 'Referentie factuur'?

Dit is afhankelijk van je eigen administratie. FietsROB ziet maar 1 factuur binnenkomen, zo ook de klant. Wij adviseren hetzelfde nummer op beide facturen te zetten. Je vindt deze makkelijk terug door aan je referentie alfabetische of numerieke toevoegingen te doen.

Hoe weet ik welk Service en Onderhoudspakket de klant heeft?

Het gekozen Service en Onderhoudspakket is gelinkt aan het framenummer. Het framenummer is terug te vinden in het Lease a Bike platform. De opties zijn: Basis (tot €100 / jaar), Standaard (tot €150 / jaar), Speed-pedelec (tot €300 / jaar) en het Premium pakket (geen limiet)

Hoe rond ik mijn aanvraag af?

Je aanvraag zal beschikbaar zijn bij de tegel "Aanvraag goedgekeurd". Rond hier het proces af door de juiste datums in te voeren en vervolgens de factuur op te maken met je eigen referentie (factuurnummer). Verzend deze en sla de PDF die gecreëerd wordt in het platform op voor je interne administratie. Hierna wordt de factuur automatisch naar FietsROB verzonden en tenslotte aan jou uitbetaald.

Hoe zie ik of een aanvraag is afgekeurd?

Op het Fietsrob platform via de tegel "Afgekeurd". In jouw kassasysteem krijg je eveneens een melding of verandert de status naar "afgekeurd". Op dat moment kan je niet verder met je aanvraag. FietsROB zal altijd aangeven via notities waarom iets is afgekeurd en zal je helpen de aanvraag goed af te ronden

Wat gebeurt er als het budget van het Service & Onderhoudspakket wordt overschreden?

In dit geval krijg je een deel van FietsROB vergoed. De overschrijding van het jaarlijkse budget moet je rechtstreeks aan de werknemer factureren.

Kan ik bedragen in het platform aanpassen?

Ja, het bedrag van de onderdelen kan je wel aanpassen tot de aangegeven maximum prijs. Wanneer je een hoger bedrag dan aangegeven opvoert kan je dit onderdeel niet claimen bij FietsROB. De arbeidskosten kunnen verder niet aangepast worden - deze staan vast.

Mijn vraag staat hier niet tussen.